Hebben we het over een Rally, dan wordt in dezelfde zin nog de Dakar Rally genoemd. Ook nu weer, maar de echte liefhebber weet ook dat de Dakar van vandaag elders wordt verreden. Wie nog de échte Dakar wil proeven heeft meerdere opties, waaronder de Africa Eco Race of de Morocco Desert Challenge, maar ook The Real Way to Dakar!

The Real Way to Dakar is bij het grote publiek misschien nog niet heel bekend, maar het beslaat de originele Parijs-Dakar route, met meer dan zesduizend kilometer door de Sahara. Het is financieel een aantrekkelijker alternatief dan de hierboven eerdergenoemde rally’s en daarmee extra interessant om uit te lichten. Dat dacht de Nederlander Alexander Lantink uit Rotterdam ook. Hij reed de rally al twee keer en deed dit de laatste keer met een Polaris RZR Turbo. Wij zochten hem op om zijn ervaringen met de rally met ons te delen.

In de geest van de oude Dakar rally

Op 12 hoog in zijn kantoor aan het Hofplein in Rotterdam, waar een week eerder nog een hossende menigte het kampioensfeest van een Rotterdamse voetbalclub uitbundig stond te vieren, ontmoet ik Alexander die alweer uitkijkt naar de rally die begin volgend jaar weer van start gaat. Maar waar staat The Real Way to Dakar eigenlijk voor? Alexander gaf ons antwoord. “Zoals de naam eigenlijk al aangeeft wordt de rally geheel in de geest van de oude Dakar verreden. Er is optioneel een symbolische start in Parijs, maar de echte rally start in Marokko en eindigt langs de Lac Rose in Senegal naar de hoofdstad en tevens eindbestemming Dakar. Het geheel is tegenstrijdig met hoe de Dakar tegenwoordig wordt georganiseerd, waar de hoogste bieder de rally naar zijn of haar land toetrekt.”

Op de vraag hoe hij in contact kwam met deze rally vertelt Alexander: “Dit was zo’n vier jaar geleden op een buurt barbecue, waar een buurman enthousiast vertelde dat hij al 3 keer had meegedaan aan de rally op de motor. Van zijn verhaal raakte ik enthousiast, waarop ik hem vertelde dat ik dit ook wel zou willen doen. Toen vervolgens zelfs mijn vrouw positief reageerde ging het balletje natuurlijk snel rollen. Zo werd er snel een geprepareerde Toyota Land Cruiser aangeschaft, maar dit bleek tijdens de eerste rally geen groot succes. Motorproblemen zorgden er uiteindelijk voor dat ik strandde en samen met mijn navigator meer dan 24uur moest wachten op hulp. Dit omdat de motorrijders die stranden voorrang krijgen, in verband met de maximale, maar vooral beperkte watervoorraad die ze voor zichzelf mee kunnen nemen. Wij hadden een liter of 15 bij ons, waardoor wij logischerwijs iets langer moesten wachtten. Voor het donker werden we niet meer gevonden, waardoor we in de woestijn moesten overnachten. De volgende dag werden we opgehaald, maar de Toyota werd niet meegenomen. Einde rally, en de Toyota moesten we zelfs ter plekke achterlaten! Na de rally ben ik teruggevlogen naar Marotanië waar de auto stond om hem vervolgens onder eigen regie terug naar Nederland te krijgen. Inmiddels staat de auto er weer, is hij gerepareerd en gaat hij de volgende keer mee als support-auto van bivak naar bivak.”

Alexander vertelde dat dit anders moest, bij voorkeur moest er iets lichters komen. Iets lichters werd gevonden in de vorm van een Polaris RZR, en buiten het monteren van beadlock-velgen en een nieuwe verstevigde rolkooi bleef de Polaris eigenlijk verder origineel. “Het rijden met de Polaris tijdens de rally in 2022 was ontzettend gaaf! Zoveel vermogen en relatief weinig gewicht. Het ging hartstikke goed en we hebben maar een paar kleine dingetjes onderweg gehad. Zo heb ik onderweg nog een draagarm er onderuit gereden. Gelukkig had ik een reserve bij me, maar zo midden in het veld krijg je die er niet onder. Met behulp van een andere auto ben ik weer langs de kant van de weg gekomen en kon ik een beroep doen op mijn eigen supportteam. Doe je namelijk een beroep op support van de organisatie, dan lig je meteen uit het klassement en daarmee de rally. Je kan dan nog wel doorrijden, maar niet meer voor het klassement. Gelukkig was dat voor ons niet aan de orde en kon ik de rally uitrijden.”

Inschrijvingen geopend

Alexander won zelfs zijn categorie, maar geeft direct aan dat dit niet zo gek was, want hij was in 2022 de enige in de SSV-categorie. Er reed nog wel een Can-Am mee die niet voor het klassement reed (de Adventure categorie), maar die moest helaas in één van de laatste etappes opgeven. Dit is ook direct de reden dat de Nederlandse Polaris-rijder contact met ons zocht, want wat zou het leuk zijn als er meer SSV-rijders of rijdsters komend jaar aan de start staan!

Op de website realwaytodakar.com is de registratie voor de komende editie (22 januari – 3 februari 2024) al geopend. Eerder inschrijven betekent een scherper inschrijftarief.