Met inmiddels de bevestiging van de importeur dat hij er tot écht aan komt in L7e-uitvoering, nemen we nog één keer de ultra sportieve Polaris RZR RS1 met je door, wij kunnen namelijk niet wachten om hem de sporen te geven!
110pk ProStar
Het is dan ook zeker geen Polaris Ace, want hij is voorzien van de 110pk sterke ProStar tweecilinder en wielophangingen die we kennen van de RZR XP 1000. De fabrikant oppert over een onovertroffen wendbaarheid en de optimale zithouding moet er voor zorgen dat de potente Polaris een verlengstuk van de bestuurder zal zijn. Iets wat hij direct mocht bewijzen tijdens zijn debuutrace in Las Vegas, waar de nieuwe RS1 werd ingezet voor het World Off-Road Championship in de SxS en Pro Stock klasse. De nieuwe Polaris domineerde met Ronnie Anderson achter het stuur, waarmee hij de concurrentie weer op achterstand heeft!
Aandrijflijn van de Turbo
De nieuwe RS1 kent veel onderdelen van de RZR modellen die we al kennen. Zo is de motor geleend uit de XP 1000, maar heeft hij het differentieel en de CVT van de Turbo uitvoering van de RZR. Goed nieuws voor diegene die vinden dat de 110pk nog niet genoeg is, de aandrijflijn kan dus meer vermogen aan… Met alleen plek voor de bestuurder zou je denken dat de RS1 een stuk smaller is dan zijn broertjes met een stoel meer. Wat betreft de monocoque zelf is dat ook juist, maar de complete breedte van het voertuig is met 64inch net zo breed als de XP 1000. Best opvallend eigenlijk, maar dit alles is gedaan om geen concessies te maken in het rijwielgedeelte. Polaris monteert op de A-armen, Walker Evans 2.0 piggyback schokdempers, waardoor de after-market fabrikanten weinig aan de RS1 zullen verdienen…
Echte 1-zitter
Zoals aangegeven is de RS1 een echte 1-zitter, iets wat je terugziet in de cockpit. De complete cockpit is om de bestuurder heen gebouwd. Het stuur is in hoogte verstelbaar en ook het gedeelde digitaal en analoge display is naar wens in te stellen. Wil jij voor je neus de temperatuur van het koelwater aflezen dan is dat mogelijk, maar ook als je liever digitaal het toerental afleest is dit in het digitale display op te roepen. Ook opvallend in de cockpit van de RS1 zijn de pedalen. Het rempedaal is dubbel en in twee verschillende hoogtes. Dit is gedaan om het rempedaal geschikt te maken om te remmen met je linker- of rechtervoet! Erg racy, bovendien laat het motormanagement je toe om tegelijkertijd gas te geven en bij te remmen. De 29” Maxxis Bighorns banden op 14” aluminium wielen zijn direct overgenomen van de XP 1000, net als het complete remsysteem. Zo zien we remklauwen met dubbele zuigers en geperforeerde 248mm grote remschijven.
Specificaties
- Motor 999cc ProStar 1000 4-takt DOHC Twin Cilinder
- Vermogen 110pk
- Koeling vloeistof
- Brandstofsysteem EFI
- Startsysteem Elektrisch
- Transmissie PVT P/R/N/L/H
- Aandrijving On-Demand True AWD/2WD
- Remmen voor schijf
- Remmen achter schijf
- Banden voor 29 x 9-14 Maxxis Bighorn
- Banden achter 29 x 11-14 Maxxis Bighorn
- Maten 2.845 x 1.626 x 1.873 mm
- Wielbasis 2.110 mm
- Gewicht 607.8 kg
- Tankinhoud 35.9 L
Importeur NL/BE Polaris Benelux
Website NL/BE www.polarisbenelux.com