Te midden van geruchten over het schrappen van de Quad-categorie wegens een gebrek aan fabrieksondersteuning, bevestigde de hoofdorganisator en racedirecteur van Amaury Sport Organisation, David Castéra, het nieuws op dinsdag kort voor de BP Ultimate Rally-Raid. De klasse zal nog steeds verschijnen bij de andere rondes van het Wereld Rally-Raid Kampioenschap.

“In de Dakar hebben we besloten om de Quad-categorie volgend jaar in ’25 stop te zetten omdat we ons meer willen concentreren op motoren,” legde Castéra uit aan Cross-Country Rally News. “We krijgen veel verzoeken van deelnemers en we willen ons meer richten op motoren. We hebben nu maar weinig quads, er is geen fabrikant om alle deelnemers te ondersteunen, dus daarom stoppen we het voorlopig.”

Quads verschenen voor het eerst in de Dakar Rally in 2009, tijdens de inaugurele editie van de race in Zuid-Amerika. Het was wijdverbreid populair in de regio, met in 2018 zelfs tot wel negenendertig rijders, en zijn favoriete status bij de fans in Zuid-Amerika werd bevestigd doordat alle winnaars, behalve twee, uit het continent afkomstig waren tijdens de periode dat de race daar werd gehouden.

Echter, de steun van fabrikanten begon af te nemen aan het begin van het decennium omdat ze meer investeerden in side-by-side voertuigen, wat leidde tot een snelle groei in de Challenger en SSV-categorieën. De meeste Quad-rijders rijden op een Yamaha Raptor met weinig, zo niet geen, fabrieksondersteuning; het CFMOTO Thunder Racing Team is vandaag de dag het enige volledige fabrieksprogramma in de klasse.

Het seizoen 2023 was emblematisch voor de worstelingen van de categorie om zelfs maar een startgrid te vullen. Na zestien rijders die de Dakar Rally reden en zes bij de Abu Dhabi Desert Challenge, daalde het aantal tot een magere twee bij de Sonora Rally. Dingen veranderden drastisch toen het kampioenschap terugkeerde naar Zuid-Amerika voor de Desafío Ruta 40, waar veertien rijders zich inschreven voordat het aantal terugliep naar tien bij de seizoensafsluitende Rallye du Maroc.

Er deden slechts tien deelnemers mee aan de Dakar in januari, een resultaat van zowel afnemende fabrikanteninteresse als nieuwe criteria voor Quad-deelname die stellen dat ze ofwel recente Dakar-ervaring moeten hebben (binnen de afgelopen vijf jaar), drie W2RC-races moeten hebben gelopen, of zich moeten hebben ingeschreven voor de kampioenschappen van 2023 of 2024. Het aantal daalde opnieuw bij de ADDC met slechts drie inschrijvingen.

De BP Ultimate Rally-Raid, die woensdag van start gaat, zal tien quads hebben. Drie van hen – Ayelén Bogado, Alberto Prieto Ruiz en Marcin Wilkołek – hebben zich ingeschreven voor de Road to Dakar, wat hen gratis inschrijving voor de Dakar zou garanderen als ze de subcategorie zouden winnen (een moeilijke taak omdat ze ook moeten concurreren tegen Rally2-motoren); terwijl het einde van hun divisie hun plannen onzeker maakt als ze slagen.

Zorgen over de toekomst van de klasse zijn geuit door verschillende deelnemers. Pablo Copetti, die derde werd in Quad tijdens de Dakar van 2023 en een uitgesproken criticus van het beleid van de ASO is, luidde in maart de noodklok met een Facebook-bericht.

“Hoe gaan ze de categorie elimineren die onafhankelijke rijders heeft voortgebracht, die hun eigen voertuigen bouwden in de buurtwerkplaats, thuis of met bemanningen? We begonnen met zestig in Zuid-Amerika maar omstandigheden deden ons dit terugbrengen tot ze het elimineerden,” schreef Copetti. Hij overwoog over te stappen naar een SSV voor de Dakar van 2024 maar kon de financiering niet vinden. “Het was de emblematische categorie van de Zuid-Amerikanen! Ze hebben op onlogische wijze een categorie gedood. Hoe triest!”

“Er is veel over gesproken achter de schermen, maar het lijkt erop dat er beslissingen zijn genomen,” merkte regerend Quad W2RC-kampioen Laisvydas Kancius op zondag op.

Argentinië’s Alejandro en Marcos Patronelli, die samen vijf Dakar Quad-titels wonnen in de jaren 2010, moesten hun plannen om terug te keren voor de race van 2024 opgeven vanwege sponsorzorgen. Rodolfo Guillioli, de runner-up van W2RC in 2023 in de klasse, stapte over naar het navigeren.

Zonder Quads voor 2025 is Manuel Andújar de laatste Dakar-winnaar in de categorie met zijn tweede titel na 2021. Andere klassewinnaars waren Josef Macháček (2009), Ignacio Casale (2014, 2018, 2020), Rafał Sonik (2015), Sergei Kariakin (2017), Nicolás Cavigliasso (2019) en Alexandre Giroud (2022 en 2023); Marcos Patronelli won in 2010, 2013 en 2016, terwijl Alejandro de edities van 2011 en 2012 won.

Photocredit: Frederic Le Floc’h / DPPI, Florent Gooden / DPPI