Nadat Segway ons al eerder de Snarler quad met succes liet testen, reden we onlangs op het terrein van Experience Island in Loon op Zand met de nagelnieuwe Fugleman UT10 UTV. Een werkpaard, een maatje, maar vooral een model dat de modellen van de gevestigde orde in deze categorie het vuur na aan de schenen moet leggen…

Segway Fugleman

Het is natuurlijk niet de eerste keer dat een nieuwe speler op de markt de vuisten balt tegen de merken die we al sinds jaar en dag kennen. Om hier tegenop te kunnen boksen heb je naast een leuk en deugdelijk product ook een goede prijsstelling nodig en een enthousiast dealernetwerk. Wie er een simpele google zoekopdracht uitgooit zal zien dat het met dat eerste wel goed zit, het tweede zal met de tijd moeten gaan blijken, ook de prijzen zijn in orde, maar vooral ook op dat laatste punt worden stappen gemaakt. De dealers die Segway quads en UTV’s verkopen worden er steeds meer en dat is alleen maar positief.

Fugleman

Na onze eerdere positieve ervaring met de Snarler, heeft de importeur dit keer de nagelnieuwe Fugleman UT10 UTV meegenomen naar Loon op Zand. Niet een, maar liefst twee stuks! Hierdoor kunnen we niet alleen twee verschillende kleurstellingen op de foto zetten, maar beschikken Maurice en ik vandaag over een eigen unit om de sporen te geven. En sporen geven zullen we dit keer ook letterlijk moeten nemen, want door de hevige regenval is het schitterende terrein van Loon op Zand op de meeste stukken verandert in een groot modderbad. Zeker omdat het op de dag van de fotoshoot er niet naar uitziet dat het heel de dag droog zou blijven nemen we ons voor om zo snel mogelijk de statische foto’s te nemen, dit geeft ons ook meteen de kans om beide units eens goed en grondig te bekijken.

Net als bij de eerdere Segway test valt ons direct op dat Segway ook de Fugleman een modern, bijna futuristisch uiterlijk heeft meegegeven. Het contrasterende rood of geel moet wellicht je smaak zijn, maar persoonlijk kan ik deze moderne touch wel waarderen. De contrasterende kleur zie je dan ook niet alleen terug in de rolkooi, ook de beadlock velgen en de spiraalveren van de schokdempers zijn afhankelijk van je kleurstelling in het fluor rood of geel uitgevoerd. Overigens wist de importeur ons te melden dat er ook een kleurstelling beschikbaar komt voor diegene die liever wat conservatiever door het leven gaan… Mooie details zien we in de vorm van de scherp gesneden koplampunits, de ‘harde’ kunststof deuren van deze Deluxe-uitvoering, maar met name ook het interieur.

Segway Fugleman

Plaatsnemen in de Fugleman betekent dan ook dat je uitzicht hebt op een allesbehalve karige cockpit. Dit begint al als je de contactsleutel hebt omgedraaid. Zowel op het display achter het stuur als het centraal geplaatste 10,3” groot TFT-display wordt vervolgens een promo video afgedraaid, voordat beide displays overschakelen naar de normale gebruikersstand. Best imponerend als je bedenkt dat UTV’s over het algemeen niet bekend staan om luxueuze of frivole cockpits. Functionaliteit staat veelal voorop, maar ook op dit vlak laat Segway eigenlijk geen steken vallen. Zo is het display achter het stuur goed afleesbaar, met onder andere de snelheid, temperatuur, verreden kilometers, resterende actieradius, toerental en de ingeschakelde rijstand. Op het display lezen we ook af in welke stand de elektronische stuurbekrachtiging staat. Deze is in te stellen in de speciaal ontwikkelde app. Heb je deze app gedownload, dan kan je deze ook koppelen met de Fugleman, waardoor je vervolgens op het grote centrale display beschikt over navigatie, bluetooth-connectiviteit en nog een tal van zaken waarmee je – als je dat wil – jezelf urenlang kan vermaken.

Nu hadden wij vandaag nog niet de beschikking over de app, maar dat weerhield ons er niet van om de Fugleman eens grondig de sporen te geven. Met de gordels ingegespt, het in hoogte verstelbare stuur op de juiste hoogte, is het een kwestie van de sleutel in het contactslot omdraaien en met een druk op de startknop komt de geheel zelf ontwikkelde 1000cc sterke parallel-twin tot leven. Met 105pk is hij het gros van de concurrentie de baas en dat er van die pk’s weinig is gelogen merk je al snel als je het gaspedaal wat dieper intrapt. De neus schiet namelijk omhoog en een instant acceleratie is daar. Imponerend als je het mij vraagt, maar het is vooral ook het gemak waarmee je de Segway in het gareel houdt, wat nog de meeste indruk maakt. De stuurbekrachtiging neemt veel werk uit handen maar is zeker niet kunstmatig licht. Middels de app kun je hem zelfs meer of minder laten bekrachtigen. Wordt het terrein of de hellingshoek zwaarder of steiler, dan is het een kwestie van overschakelen op de 4WD en eventueel de lage gearing.

Dat eerste gaat geruisloos, het inschakelen van de hoge of lage gearing vergt wat meer moeite. Je zal een beetje met de keuzeschakelaar moeten zoeken, totdat je de juiste gearing ingeschakeld hebt. Navraag bij de importeur leert ons dat beide modellen nog pre-productiemodellen zijn en beterschap op dit vlak bij de uiteindelijke productiemodellen die hun weg naar de klanten gaan vinden wordt beloofd. Maar als we eerlijk zijn: dit is echt het enige smetje dat we vandaag op deze pre-producties gaan vinden. Met een veerweg van 28cm aan de voorzijde en 27cm aan de achterkant is het voldoende om vandaag gemakkelijk uit de diepste kuilen en plassen te raken. Mocht het onverhoopt mis lijken te gaan, dan kan je altijd nog het differentieel met een druk op de knop sperren, en als dat niet werkt heb je altijd nog een 4.500lb sterke lier aan de voorzijde zitten. In het dashboardkastje lag de bediening van de lier in tweevoud. Zo kan je gebruik maken van de afstandsbediening met snoer, of de draadloze afstandsbediening.

Segway Fugleman

Dat de Fugleman geen gek figuur slaat in het zware terrein vandaag moge duidelijk zijn, maar is hij ook praktisch? Wie in de markt is voor een UTV wil immers ook weten wat hij of zij met het voertuig kan vervoeren. Met een trekvermogen van 650kg is de standaard aanwezige trekhaak al erg handig, maar ook de laadbak (92x130x29cm) kan met 450kg laadvermogen een vuist maken. We hadden het nog niet eerder gezien, maar ook in het interieur is een handig bergvak gecreëerd. Zo is de rugleuning van het middelste zitgedeelte open te klappen en tevens uit te nemen, handig! Ook een afsluitbaar dashboardkastje ontbreekt niet, evenals de bekerhouders. Als laatste benoem ik nog de aanwezige kunststof deuren van deze ‘deluxe’ uitvoering.

We zijn op de eerste plaats blij dat ze er zijn vandaag, want ze bieden meer bescherming dan de ‘stoffen’ deurtjes die we bij veel concurrenten en op de standaarduitvoering van de Fugleman tegenkomen, maar we vonden het wel opvallend dat ze alleen van binnenuit te openen zijn. Collega Maurice attendeerde me er ook nog eens op dat de hooggeplaatst en brede buitenspiegels bijzonder veel zicht naar achter geven, maar vond het opvallend dat Segway nog gebruik maakt van -bijna- ouderwetse bolletjes in de koplamp- en achterlichtunits, alleen de dagrijverlichting aan de voorzijde maakt gebruik van led.

Conclusie

Als nieuwe speler in ATV-land heb je het bij voorbaat niet makkelijk. Veel klanten zijn trouw aan hun merk en gaan pas overstag als je het als fabrikant écht goed voor elkaar hebt. Hoe de Fugleman zich gaat houden tegenover een Ranger of Traxter, daar zal een vergelijkingstest in de toekomst antwoord op moeten gaan geven, maar de nieuwkomer heeft ons in ieder geval op een aangename manier verrast. Het is een UTV met een sportieve twist die prettig op het netvlies ligt. De krachtige parallel-twin stelt allesbehalve teleur en is een sterke troef. Ook de prijsstelling is goed, want de Deluxe-uitvoering van de Fugleman zoals wij die reden zal €17.499,- (T1b) in Nederland én België bedragen.

Hecht je wat minder waarde aan het grote 10,4” TFT-display, kunststofdeuren of beadlock velgen? Dan is er ook een iets minder luxeuze Fugleman UT10 beschikbaar vanaf €16.399,-. Kortom, de Benelux is een veelbelovende UTV rijker, die het de gevestigde orde zomaar eens knap lastig kan gaan maken. Met de nieuwe Fugleman getest hoeven we ook niet bang te zijn dat het Segway-nieuws nu stokt. Zo is er met de Villain ook een sportieve side-by-side gearriveerd en staan ook de hybride-modellen in de startblokken om gelanceerd te worden. De Segway-trein dendert dus nog voort, wordt vervolgd!

Segway Fugleman UT10 1000 Deluxe

  • Motor 1000cc, parallel-twin, 4-takt DOHC
  • Koeling           vloeistof
  • Brandstofsysteem    injectie
  • Vermogen      105pk
  • Koppel 93,5Nm
  • Startsysteem elektrisch
  • Transmissie   automatisch L H N P R
  • Aandrijving    2WD/AWD
  • Ophanging voor        Dual A-Arm (28cm veerweg)
  • Ophanging achter     Dual A-Arm (27cm veerweg)
  • Remmen voor           schijf
  • Remmen achter        schijf
  • Banden voor  27×9-14 (met Beadlock velgen)
  • Banden achter           27×11-14 (met Beadlock velgen)
  • Maten 3.075 x 1.625 x 2.090 mm
  • Maten laadbak 92 x 130 x 29 cm
  • Wielbasis       2.060 mm
  • Grondspeling 350mm
  • Tankinhoud   45l
  • Gewicht          780kg
  • Draagvermogen                    680kg
  • Laadvermogen laadbak 450kg
  • Trekvermogen          680kg
  • Prijs T1b NL/BE       €16.399,-
  • Importeur NL/BE     Segway Powersports NL / 1Store
  • Website          www.segwaypowersports.nl / www.segway-powersports-belgium.com

(tekst en foto’s Raymon de Kruijff)