Hét magazine over quads, waterscooters en meer...

Test Linhai LH40DA

door

Wie denkt aan een Quad denkt aan een 4-wieler met terreincapaciteiten die wordt voortbewogen door een dikke 1 of 2 cilinder met 2 of 4 kleppen per cilinder. Dit alles gepaard gaande met een donker en sonoor geluid uit de uitlaat. We moeten je teleurstellen want wie met deze gedachte op de Linhai stapt komt bedrogen uit. Het is niets van dit alles want de Linhai LH40DA is volledig elektrisch en rijd je op de openbare weg met een bromfietskenteken!

Elektrificering
Wie is geboren met benzine in de aderen zal het tegenwoordig lastig hebben met alle Tesla’s, Zero’s en Niu’s, maar de tijd is aangebroken dat we er toch echt aan moeten geloven. Elektrische golfkarren zijn er al decennia en ook Polaris heeft naast de benzine en diesel Ranger modellen een elektrische variant in het gamma. Elektrische Quads daarentegen waren tot dusver nog niet echt ‘common’ in de branche. De Linhai die wij van Quadwinkel in Barneveld ter beschikking kregen brengt daar definitief verandering in. Op het eerste gezicht zie je niet direct dat je te maken hebt met een elektrische quad, maar als je dichterbij komt wordt alles snel duidelijk. De rode ‘emergency button’ en het oplaadcontact verraadt dat we hier te maken hebben met een uitvoering die geen benzine, maar stroom verbruikt. Onder de ‘tank’ en het zadel staan 4 stuks 12V geschakelde loodaccu’s die samen zorgen voor 48V / 100Ah. Wij schatten dat het accupakket zomaar 100 kg in beslag neemt, dus een lichte broeder is het zeker niet. Daarachter vinden we de geïntegreerde lader, die aan het gewone stopcontact in maximaal 8 uur de quad weer volledig oplaadt. Om vervolgens een range (rijbereik) te roepen is gevaarlijk, maar we gaan het toch proberen…

Uiterlijk
Voor wie Linhai niet kent, het merk draait al lange tijd mee, kent een grote range aan modellen quads en side by sides en heeft sinds kort een nieuwe verdeler voor de Benelux. De LH40DA is er eentje in een frisse kleurstelling (wit/blauw), met aan de voorzijde 4 projector-koplampen die zorgen voor een krachtige uitstraling. De led-dagrijverlichting/knipperlichten zijn in een lange led-strip in de voorkap verwerkt en dat ziet er gewoon heel goed uit. Het bagagerek is niet alleen handig maar ook functioneel voor een eventuele bagagekoffer. De beschermkappen voorkomen dat je handen in aanraking komen met modder of stenen. Aan de achterzijde zien we een bagagebeugel en een trekhaak die tot de standaarduitrusting behoren. Het dashboard is volledig digitaal (LCD) en kent een vijftal functies, te weten voltage, snelheid, toerental, kilometeraanduiding en gear positie. Het gekleurde bolletje op het dashboard staat goedkoop en was voor ons niet nodig geweest. Rechts naast het dashboard zien we de keuzeschakelaar: vooruit, neutraal, achteruit, moeilijker wordt het niet…

Configuratie
Aan de voorzijde zien we een onafhankelijk dubbele A-arm met hydraulische schokdempers, aan de achterzijde een onafhankelijk veersysteem met instelbare dempers. Leuk detail is dat de dempers voor wit gekleurd zijn en achter zwart. Linhai monteert 12 inch gegoten wielen met banden van het exotisch klinkende merk Wanda. Zowel aan de voor- als achterzijde worden remschijven gemonteerd.

Rijden=Zoeven
Deze quad is feitelijk een bromfiets op 4 wielen en hiermee mag je met maximaal 45 km/u op de openbare weg, uiteraard met een helm. Nu is het rijden op asfalt met een quad niet echt ideaal, maar het feit dat het kan, maakt hem multi inzetbaar. Als we vol gas wegrijden gaat het allemaal gemoedelijk, maar verwacht geen whiplash. Op de openbare weg stuur je hem eenvoudig van links naar rechts maar het gewicht speelt hem parten. Snel het terrein op… Het mulle zand vraagt kracht, en dat is er! Het voordeel van een elektromotor is het grote koppel vanuit stilstand en daarmee komt deze Linhai best goed van z’n plek. Vergelijk het met een 50cc benzinequad waar je ook niet teveel van moet vragen. Het grootste verschil zit ‘m in z’n stuurgedrag, want deze quad heeft veel last van overstuur, oftewel het naar buiten glijden van de voorwielen. En de verklaring hiervoor is simpel: het zware accupakket duwt de quad als het ware naar buiten. Opvallend genoeg kunnen de schokdempers goed overweg met het gewicht en ook de schijfremmen vertragen de boel goed, maar dat heeft alles te maken met de snelheid. Echt hard gaat het nooit… De 4kW elektromotor kenmerkt zich door een constante vermogensafgifte en de mooiste ervaring is misschien wel de ongelooflijke rust waarmee je door het bos of over een crossterrein rijdt. Wie veelvuldig het zand opzoekt zal rekening moeten houden met een range van zo’n 30-35km in het terrein. Rijd je vaker op de verharde weg, dan zou 45 km range weleens in het vizier kunnen komen.

Conclusie
Tanken bij het stopcontact, anno 2021 is het realiteit en het kan nog weleens heel hard gaan, denk aan de opmars van de elektrische auto. De door ons gereden Linhai rijd je voor de fun en wat kleine lichte werkzaamheden. De afwerking is dik in orde, zeker als we de prijs noemen want die is met €4.999,- gewoon heel erg scherp. Ondernemers genieten overigens van een aantal fiscale voordelen (zie MIA/VAMIL), waardoor hij nog veel interessanter wordt. Op een rustige ochtend door het bos met je elektrische quad…
De lokale boswachter wordt ineens je beste vriend, wie had dat ooit gedacht…

Technische specificaties
Linhai LH40DA

  • Motor – DC elektrisch 48V-4kW
  • Vermogen – 4kW
  • Accu – 4 x UCG Ultracell 12v/100Ah
  • Transmissie – automatisch
  • Aandrijving – 2WD
  • Remmen voor  – schijf
  • Remmen achter – schijf
  • Banden voor – 24×8-12
  • Banden achter – 24×8-12
  • Maten – 2150 x 1160 x 1270 mm
  • Wielbasis – 1.270 mm
  • Grondspeling – 240 mm
  • Laadtijd – 7-8 uur
  • Range – 50km
  • Draagvermogen – 150 kg
  • Trekvermogen – 190kg
  • Prijs NL/BE – €4.999,- (T3B) / €4.999,-
  • Importeur NL/BE – ASP Group
  • Website NL/BE – www.aspgroup.eu

Investeringsaftrek
Ondernemers kunnen fiscaal voordelig investeren in elektrische quads en scooters zoals deze Linhai. Dat kan door gebruik te maken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL).

Voorwaarden voor MIA / VAMIL
Om in aanmerking te komen voor de MIA en Vamil moet je aan de algemene voorwaarden voldoen. Dat betekent dat de onderneming in Nederland gevestigd moet zijn en dat er inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting in Nederland wordt betaald. Verder moet de factuur binnen 3 maanden worden ingestuurd. Tot slot moet het minimum aankoopbedrag 2500,- euro zijn (ex. btw).

MIA / VAMIL regeling?
Voor investeringen in de categorie B (de elektrische quads vallen onder code B3118) geldt een milieuaftrek (MIA) van 13,5%. Daar bovenop komt de mogelijkheid tot een vervroegde afschrijving van 75% (VAMIL) in het eerste jaar. Bij de elektrische quads geldt dan bovendien, dat deze voor 50% van het investeringsbedrag in aanmerking komen voor de MIA en de VAMIL.

(Tekst & Foto’s: Maurice van Oosten)