Nooit meer lekke banden op je ATV, het klinkt haast te mooi om waar te zijn. En toch kan het! Met Ride-On in de banden hoef je niet meer bang te zijn dat je quadrit waar je al heel de week naar uitkeek in het water valt nadat er een schroef of ander voorwerp zich een weg in je band heeft gebaand. Wij reden naar het Gelderse Borculo waar we in het nieuwe pand wegwijs werden gemaakt met dit ‘wondergoedje’.

De uitnodiging kwam dit keer via Bihr, Europa’s grootste onderdelendistributeur in de motorbranche. De twee bedrijven hebben onlangs de handen ineengeslagen, waardoor via het grote dealernetwerk van Bihr de Ride-On Tire Protection te verkrijgen is. Dat is koren op de molen van de scooter- en motorrijders, maar ook de quadrijders kunnen straks profiteren van alle voordelen van Ride-On. Voor we hier verder op ingaan duiken we nog even in de historie en redenen van de ontwikkeling van het product. Bandensealants bestonden namelijk al, maar daarvan was de kwaliteit lang niet altijd optimaal. Deze sealants konden in sommige gevallen niet alleen de velg, maar zelfs ook de banden hevig aantasten. Dat moest beter kunnen, dus werd er in 1996 –uit onvrede over de bestaande producten- een geheel nieuwe sealant ontwikkeld, die naast de anti-lek protectie, nog meer voordelen heeft.

Dichten en balanceren
De gel die wordt aangebracht heeft namelijk ook een balancerende functie. Dit gebeurt hydrodynamisch, waardoor de plakloodjes definitief achterwege kunnen worden gelaten. Iets wat we later vandaag ook zelf uit mogen proberen middels een testrit op een Benelli TRK motorfiets, voorzien van Ride-On. Voor we dit doen mogen we ook een kijkje nemen in het laboratorium. Hier kunnen we naast de eigen sealant, ook zien hoe de concurrerende merken het doen onder nagebootste rij-omstandigheden. Merken waarvan we de namen niet zullen noemen, maar aantoonbaar het niet al te best deden en soms zelfs na een aantal minuten in de centrifuge volledig uit elkaar waren getrokken en de werking dus was verloren. Bij Ride-On bleef de gel keurig intact en vloeibaar waardoor de werking, van zowel het dichten als het balanceren, gewaarborgd blijft.

Praktijk
Dan maar over tot de praktijk, waarbij we het van origine Amerikaanse product ook werkelijk in actie kunnen zien. Opgesteld staat een frame met hierin opgehangen een wiel en band waarin Ride-On is aangebracht. Opdracht is om de band te voorzien van een stevige spijker en die er vervolgens weer uit te trekken. Voelt een beetje onnatuurlijk om zo los te gaan op een band, maar met plezier tik ik er een forse spijker in. Met een tang trek ik deze eruit, waarop me direct wordt geadviseerd niet vlak achter de band te gaan staan. Wat er namelijk gebeurt, is dat de Ride-On gel het gat ontdekt en er met hoge druk uitspuit. Wanneer je het wiel vervolgens ronddraait, vindt de gel weer zijn weg en is het gat gedicht. Je hoeft ook niet bang te zijn dat als de motorfiets lang stilstaat, het gat weer opentrekt doordat de gel van het gat afglijdt. Nee, de vezels in de gel zorgen ervoor dat het gat gedicht blijft. Je kan hier volgens de fabrikant de hele gebruiksduur van de band mee doorrijden, maar het is ook nog altijd mogelijk om naderhand het gat ‘traditioneel’ van binnenuit te laten herstellen.

Geen trilling te bekennen
De andere praktijktest bestaat uit een testrit met een Benelli TRK voorzien van Ride-On. Zonder balanceerlood op de wielen. Bij het wegrijden, rijden we het industrieterrein rond over klinkerstenen waardoor ik niet direct een trilling ten gevolge van het ontbreken van het plaklood kan waarnemen. Eenmaal op het asfalt is de TRK geheel trillingvrij. Indrukwekkend, maar we zijn nog niet uitgetest. Bij de volgende ronde wordt het voorwiel namelijk voorzien van een overvloed aan plaklood, waardoor het wiel sowieso uit balans zou moeten zijn. De praktijk laat echter weer een zelfde beeld zien als het rondje hiervoor: geen trilling te bekennen! Dit maakt indruk en bovendien blijft de gel zich continu aanpassen aan de situatie, waar het balanceren op de traditionele wijze eigenlijk alleen wordt gedaan als de band nog geheel nieuw is en geen slijtage vertoont. Ride-On doet dit tijdens heel de levensloop van de band, waardoor je zowel bij een nieuwe als een ingesleten band altijd profiteert van trillingvrij sturen.

Flacons
Alle eigenschappen van de Ride-On producten die voor de tweewielers gelden, zijn ook van toepassing op quads. Nu is de balancerende functie van ondergeschikt belang op quads, de dichtende werking natuurlijk niet. Zo gooit een spijker geen roet meer in het eten tijdens die quadrit waar je al dagen of weken naar uitkeek. Het zorgt er ook nog eens voor dat de levensduur van de banden met 25% wordt verlengd. Onder andere het Nederlandse leger, diverse hulpdiensten en heel veel andere tevreden gebruikers gingen je voor. Ride-On is verkrijgbaar bij de Bihr-dealers, in de vorm van handige flacons waarmee je zelf door middel van een meegeleverd transparant slangetje de gel via het ventiel kan inbrengen, maar je kan het natuurlijk ook door je dealer laten verzorgen. Nooit meer lekke banden, Ride-On bewijst dat het kan!

Zelf testen?
Om ook de quadrijders het Ride-On product te laten ervaren stelt Bihr een aantal sets beschikbaar om te verloten onder onze lezers. Is je interesse gewekt en wil je het product zelf aan een test onderwerpen, stuur ons dan een mailtje met motivatie naar info@hetprocespublishing.nl

Voor meer informatie, ga naar www.ride-on.com

(Tekst: Raymon de Kruijff / Foto’s: Bihr / Quadxpress)