Hét magazine over quads, waterscooters en meer...

Test Polaris Sportsman 570

door

Met de 84 pagina’s dikke Polaris brochure op mijn bureau hoef je sowieso niet te twijfelen of er een model van jouw keuze tussen zit. Van kinderquads tot side-by-sides en 6×6 quads, het aanbod is breed en lijkt iedere wens te kunnen vervullen. Ook die van ons, want wij willen graag de nieuwe Polaris Sportsman 570 modeljaar 2021 aan een test onderwerpen en voordat we het wisten reden we onze rondjes op het terrein van Experience Island.

Update
Normaal gesproken waren we het 2021 model wel ergens op een beurs in Milaan of Duitsland tegengekomen, maar 2020 is helaas niet het jaar van de beurzen geworden. We moesten het dan ook doen met een online presentatie, maar stiekem bracht dit model toch best wel wat nieuwigheden. Het bodywork werd aangepast en de halogeenverlichting werd verruild voor ledlampen. In de stuurkap vind je niet langer een zwarte afdekplaat, maar hier is nu ook een led-unit geplaatst die middels een schakelaar naast het dashboard een enorme hoeveelheid licht geeft. Echt fraai zijn de geïntegreerde knipperlichten boven de lichtunit. Het dashboard kent een LCD display met veel verschillende functies met zelfs een service interval indicatie. Ook kan de dashboardverlichting blauw of oranje gekleurd zijn. Handig is de usb-aansluiting en de mogelijkheid om een druppellader aan te sluiten. Verder naar de achterzijde zien we een nieuw achterrek met uitsparingen voor het vervoeren van emmers, en aan de zijkant metalen beugels waar je spanbanden aan kan bevestigen. Aan de achterzijde is er een trekhaak gemonteerd en als je weet dat hij maar liefst 680 kg mag trekken, kunnen we met recht spreken over een trekpaard…

Nog meer verrassingen
Terug naar de techniek. Zoals gezegd hier geen gesmokkel, maar een krachtbron die 567cc meet en die inhoud komt voort uit een dikke 1-cilinder welke vloeistofgekoeld is. Daarbij is hij voorzien van elektronische brandstofinjectie, hij levert in deze uitvoering maar liefst 32,3kW (44pk). De Sportsman is uitgerust met een uniek aandrijfsysteem dat automatisch overschakelt op 4WD als er meer grip nodig is, en automatisch teruggaat naar 2WD bij voldoende grip. Een achterdifferentieel ontbreekt helaas op de T3b uitvoering, daarvoor zal je dieper in de buidel moeten tasten en kiezen voor een L7e.
De onafhankelijke vering achter is dusdanig geplaatst om het comfort te verhogen en zakt minder door bij het accelereren. De voorzijde is voorzien van een opklapbare drager die plaats biedt aan de nodige spullen die je tijdens het werk nodig hebt. Uniek, want veel ATV’s zoals die van zijn concurrenten hebben dit niet. Voor 2021 heeft Polaris de accu fors vergroot en verplaatst naar deze bagageruimte. Het zadel is breed en comfortabel en biedt plaats aan twee personen. Polaris plaatst de keuzehendel rechts, we zien hier een vrij lange pook zonder geleiderail. Net zoals bij veel concurrenten zien we: hoge gearing, lage gearing, neutraal, achteruit en de P van parkeren.
Wat opbergruimte betreft is de ruimte bij de achterzijde tussen de achterlichten helaas verdwenen.

Sportief
Ja, inderdaad, hij doet zijn naam eer aan want de Sportsman is wellicht de meest sportieve ATV die je op dit moment kunt krijgen. Met zijn 377kg is het ook tegelijkertijd een relatief lichtgewicht, en dat merk je! Hij heeft ook een korte draaicirkel dus op dit vlak scoort de Sportsman prima. De 1-cilinder hangt gewillig aan het gas en de koppeling grijpt vrij actief aan waardoor de respons 100% is, dat had van ons wellicht iets minder abrupt gemogen. We pakken op ons testcircuit op Experience Island een paar lastige heuvels, maar de Sportsman laat zich niet van de wijs brengen. In de 4WD modus is de kracht ongekend en lijkt het erop alsof je de Astra van de buurman kunt wegslepen, met een trekgewicht van 680kg kom je daar dan ook aardig bij in de buurt. De gasrespons is resoluut en met de snel aangrijpende koppeling ben je met de Sportsman altijd als eerste weg op de baan. Aan de voorzijde zien we McPherson’s met een veerweg van 20,8cm en aan de achterzijde een dubbele A-arm met 24,1 cm veerweg. Een mooi detail vinden we bij de ophanging in de metalen beschermkappen waarin het logo verwerkt is. Polaris monteert Carlisle banden met een profiel waarmee je in de meeste situaties goed uit de voeten kunt. Zowel aan de voor- als achterzijde zien we remschijven met remklauwen met dubbele zuigers. Aangezien deze Sportsman beschikt over een motorremsysteem (EBS) kan je daar op stevige heuvels goed gebruik van maken zonder dat je het remsysteem hoeft aan te spreken.
De jarenlange ervaring zien we terug in de rijkwaliteiten want wat rijdt zo’n Sportsman goed. Uitermate stabiel en zelfs op snelheid vlieg je met gemak over het crossterrein. Dat ‘vliegen’ is wel enigszins beperkt want de versie (T3b) waarmee wij reden is begrensd op 60 km/u, maar die snelheid bereik je vrij snel. We startten ons verhaal met de dikke brochure en wie hem goed doorspit ziet voornamelijk de versies met EPS. Wij rijden echter de versie zonder stuurbekrachtiging (EPS) en dat vraagt ietwat meer spierkracht van jou als rijder. Vooral op lagere snelheid ga je een gevecht aan, iets wat niet nodig hoeft te zijn. Wij zouden doorsparen en kiezen voor de versie met EPS. Dat kost nu weliswaar iets extra’s, maar zie je later terug in de restwaarde en bespaart je een hoop geduw en getrek aan het stuur.

Conclusie
De Sportsman 570 is een begrip en als je ermee gereden hebt weet je ook exact waarom. Over elk onderdeel is nagedacht en deze ATV zit gewoon oerdegelijk in elkaar. De 2021 versie is verder verbeterd en heeft optisch een aantal interessante upgrades gekregen, waardoor hij er gewoon ontzettend goed uitziet. De volledige ledverlichting en het nieuwe bodywork zijn daar een goed voorbeeld van. Kijken we naar z’n prijs, dan bivakkeert deze ATV met € 8.999,- aan de bovenkant van de markt met deze T3b versie. Standaard levert Polaris deze Sportsman met een trekhaak, maar EPS vraagt een extra diepte-investering van € 800,-. Wellicht het grootste voordeel is dat dit model naast T3b en T3a ook leverbaar is als L7e, waar concurrent Can-Am met een L7e helaas moet achterblijven. Concurrentie in de klasse tot 625cc zien we van de Can-Am Outlander 570, CFMoto 625, Kymco MXU550i, TGB Blade 600, Linhai M565i en sinds kort ook de Segway Snarler 570AF-L.

Technische specificaties
Polaris Sportsman 570

  • Motor – 567cc 1-cilinder, 4-taktmotor
  • Koeling – vloeistof
  • Brandstofsysteem – injectie
  • Vermogen – 44pk
  • Startsysteem – elektrisch
  • Transmissie – automatisch L H N P R
  • Aandrijving – 2WD/AWD
  • Ophanging voor – Dual A-Arm 20,8 cm
  • Ophanging achter – Dual A-Arm IRS 24,1cm
  • Remmen voor  – schijf
  • Remmen achter – schijf
  • Banden voor – 25×8-12
  • Banden achter – 25×10-12
  • Maten – 2.101 x 1.212 x 1.409 mm
  • Wielbasis – 1.293mm
  • Grondspeling – 279mm
  • Tankinhoud – 17l
  • Gewicht – 377kg
  • Draagvermogen – 232kg
  • Trekvermogen – 680kg
  • Homologatie – T3b / T3b /L7e
  • Prijs NL/BE – € 8.999,-/ € 8.999,- versie T3b (inclusief BTW)
  • Importeur NL/BE – Polaris Benelux
  • Website NL/BE – polarisbenelux.com

(Tekst: Maurice van Oosten, Foto’s: Andrew Walkinshaw)