Meer lading vervoeren naar moeilijk bereikbare plaatsen en door zwaar terrein is mogelijk met de veelzijdige Can-Am Traxter Pro DPS HD10 T. Het voertuig heeft een extra lange, multifunctionele laadbak.

Can-Am Traxter

Can-Am biedt een zeer interessant model aan binnen de Can-Am Traxter familie. Met de Pro DPS HD10 willen de Canadezen de side-by-side rijervaring naar een nieuw niveau tillen. Deze Traxter versie is speciaal ontworpen om het leven te verbeteren van diegenen die buiten op het platteland werken en ook graag achteroverleunen en plezier maken. Zo vinden we achterop de Traxter een extra lange laadbak van 137 x 182 centimeter. Dit zorgt voor een verdubbeling van het laadvermogen van de normale laadbak en zorgt hiermee voor extra efficiëntie. Ook handig: de laadbak is van twee kanten toegankelijk. Met deze nieuwe Traxter kan je dus meer doen én vervoeren, terwijl je door uitdagend terrein rijdt.

 

Can-Am Traxter

 

Het concept

“Het segment van de UTV-recreatievoertuigen groeit elk jaar”, zegt Bernard Guy, Senior Vice President, Global Product Strategy bij BRP (moederbedrijf Can-Am). “Wij zetten ons in voor productinnovatie die de best mogelijke oplossing biedt voor hard werken en aan de andere kant ook plezier maken.” De Traxter-modellen van vorig jaar hadden een nieuw ontworpen frame en voorkant die het uiterlijk, de rijkwaliteit en de duurzaamheid verbeteren voor een breed scala aan off-road taken. De volledige Can-Am Traxter HD10-vloot is verkrijgbaar met een Rotax HD10-motor van 82 pk (60 kW) die een enorm koppel biedt. Met deze motoren, krachtige remmen, carrosserie en ophanging kan de Traxter tot 1.134 kg trekken. Voor de rest overtuigt de Traxter met doordachte details in de cockpit en bedieningsgemak. Zinvolle details zoals het uitneembare handschoenenkastje en het over het algemeen zeer gebruiksvriendelijke schakelaar- en knoppencluster maken het werken met de Traxter tot een feestje.

Een bijna normale Traxter

Eén ding is duidelijk: het motorvermogen van de Traxter is zeer krachtig, maar in deze UTV is het niet nodig voor het racecircuit en de laatste seconde voor de tegenstander, zoals het geval is bij de zustermodellen uit het sportsegment. Het gaat natuurlijk om de werktoepassingen op verschillende gebieden. De koppelcurve van onze HD 10 Pro is merkbaar ontworpen voor beheersbaarheid, tractie en trekkracht. De Traxter overtuigt met goed doordachte details wat betreft de cockpit en de bediening. In vergelijking met de andere fabrikanten lijkt het toch het paradepaardje onder de werkpaarden te zijn.

 

Laden maar!

Grote motoren in UTV’s zijn vooral zinvol wanneer de gebruikers ervan snel lange afstanden moeten afleggen. Dit zou bijvoorbeeld het geval zijn bij reddingsoperaties, waar deze voertuigklasse steeds populairder wordt. Vandaar onze korte laadtest met twee shoveldragers. Op de lange Traxter, passen ze naast elkaar en in volle lengte. Bij conventioneel ontworpen UTV’s moeten verlengstukken of mogelijkheden om door te laden in de passagiersruimte worden gecreëerd. Dit is niet het geval met de HD Pro. Om de capaciteit verder te demonstreren en je een idee te geven van de mogelijkheden, hebben we ook twee elektrische motorfietsen in de laadbak van de Canadees geladen. Zoals je kan zien: het past en de opstaande randen van de laadbak kunnen ‘gewoon’ dicht.  Het spreekt vanzelf dat strobalen, afrasteringspalen, watertonnen en soortgelijke landbouwgoederen kunnen worden geladen. In gemeentelijk gebruik is de lange Traxter geschikt als materieeldrager of transportmiddel voor aggregaten, pompen en dergelijke.

 

Rijden maar!

Zwaar werk en veeleisende tochten worden nu nog leuker, dankzij de krachtige en soepel lopende Rotax HD10-motor met 82 pk. Deze motor levert meer vermogen als het erop aankomt – onder meer dankzij zijn opmerkelijk hoge koppel. De fabrikant heeft ook het chassis en de voorkant van het voertuig herzien. Dit moet zorgen voor een betere rijervaring, minder slijtage en meer bescherming tijdens intensieve dagen. Zo staan we op de weg naar de bouwplaats bij een houtwerf in het bos. Op de weg schittert door de lange wielbasis natuurlijk een onberispelijke rechtuitstabiliteit. De stuurbekrachtiging werkt op een hoog niveau en we halen ongeveer 70km/u op de landweg, wat te danken is aan de T3b-homologatie.

Niets kan de Traxter off-road stoppen. Uitgerust met Viscolock en vierwielaandrijving, raakt de Can-Am en bemanning dan ook niet snel onder de indruk van de drassige herfstgrond. We klauterden rustig een steil pad op naar de verborgen werkplaats op een open plek. In de cabine genieten we van de voordelen van de dichte voor- en achterruit in combinatie met de goedwerkende verwarming. Maar een smal pad doet ons nog meer zweten. Het vergt enige vaardigheid en een vooruitziende blik om het lange voertuig langs de bomen te manoeuvreren. Houd altijd de achterkant in de gaten via de buitenspiegels. Op een zachte ondergrond moet je ook voorzichtig zijn bij het nemen van een afdaling, omdat het lange chassis iets sneller kan afdalen en de ondergrond kan ‘kussen’.

Can-Am Traxter

 

Conclusie

De Traxter HD10 Pro is een speciale UTV voor de grotere klussen die op de gebruiker afkomen. Op de boerderij, bij de gemeentelijke bouwploeg of bij de reddingsdienst zal de extra lange laadruimte van 1,80 meter snel op prijs worden gesteld. Ook dat de zijwanden volledig verwijderbaar zijn is hartstikke handig. Kortom: een Zwitsers zakmes op wielen.

Can-Am Traxter

 

Technische specificaties

Can-Am Traxter Pro DPS HD10 T

  • Motor 976cc Rotax V-twin, 4-takt
  • Vermogen      82pk
  • Koeling           vloeistof
  • Brandstofsysteem     Intelligent Throttle Control (iTC™) met elektronische brandstofinspuiting (EFI)
  • Startsysteem elektrisch
  • Transmissie   PRO-TORQ-transmissie met Quick Response System (QRS), hoge luchtstroom-ventilatie en elektronische aandrijfriembescherming
  • Aandrijving    Selecteerbare 4WD/6WD met Visco-Lok QE automatisch sperrend voordifferentieel
  • Remmen voor           Dubbele geventileerde 220mm schijfremmen
  • Remmen achter Dubbele geventileerde 220mm schijfremmen
  • Vering voor    Gebogen dubbele A-arm / veerweg van 27,9 cm
  • Vering achter Gebogen TTA met externe stabilisatorstang / veerweg van 27,9 cm
  • Banden voor  28×9-14
  • Banden achter           28×11-14
  • Maten 3.915 x 1.625 x 1.981
  • Bodemvrijheid          330mm
  • Wielbasis       2.940 mm
  • Tankinhoud   40 liter
  • Afmetingen laadbak 180,3 x 138,4 x 25,4 cm
  • Laadvermogen laadbak 454kg
  • Trekvermogen          1.1.36 kg
  • Gewicht          831,5kg (droog)
  • Prijs NL/BE   €22.883,-
  • Importeur NL/BE     BRP Benelux
  • Website be.brp.com

(tekst en foto’s Ralf Wilke, Can-Am BRP)