Eind januari 2016 rolde de laatste klassieke Land Rover van de band in Solihull en leek het einde, na ruim 2 miljoen geproduceerde Defenders, definitief. Tot 2018, toen de eerste beelden van de nieuwe Land Rover Defender in de media verschenen. In 2020 kwamen de eerste productieversies met benzine- en dieselmotoren op de weg. Wij pakken de Defender 90 D300 die met een zelfontbrander door het leven gaat.

Eerste kennismaking
Als we begin juni worden gebeld door de PR-manager van Land Rover Nederland komt de vraag voorbij waar onze voorkeur ligt. Willen we een benzine- of een dieseluitvoering, maar daar hoeven we niet lang over na te denken. Wat is er nu mooier dan een zescilinder in lijn met 300 pk? Eigenlijk niets, want hoewel dieselrijders anno 2021 nog net geen lijfstraffen krijgen of worden gemarteld kies ik gewoon voor een Defender met dieselmotor. Nu hadden we ons flink ingelezen maar ooit was Landrover eigendom van BMW, en laten die nu net een mooie zes-in-lijn diesel hebben. Dat klopt ook, maar dat is zeker niet wat onder de kap van deze nieuwe Defender ligt. Dat is een 2.996cc diesel die door Land Rover zelf ontwikkeld is, maar daarover straks meer.

Ontwerp
‘You love it or you hate it’, om maar in Engelse termen te blijven, maar wij vinden het ontwerp te gek, al moeten we wel stiekem bekennen dat we de (langere) 110 net wat meer in proportie vinden. De meest gehoorde opmerking over de 90 is of men de achterkant heeft afgezaagd of dat hij is aangereden door een tram. 10 mensen 10 meningen, maar die van ons telt vandaag en wij vinden hem tof! De karakteristieke raampjes in het dak zien we weer terug en ook het achterwiel is vertrouwd aan de achterdeur gehangen. Ons testexemplaar heeft de kleur Tasman blue meegekregen, die het op een bewolkte dag perfect doet voor de camera. Als je ernaast staat blijkt maar weer hoe groot deze Land Rover Defender is, maar met een hoogte van 1.974m rijd je hem toch nog net in de meeste parkeergarages. Breed is ‘ie ook want met 2.10m kan het in diezelfde parkeergarages ook nog weleens heel spannend worden. De led-koplampen zijn van het type matrix led, dus ook op donkere terreinen beschik je over een enorme zwerm licht. De achterlichten zijn eveneens van led en kennen vierkante leds die vlak in de carrosserie zijn verwerkt. Het doet op geen enkele manier meer denken aan de eerste Land Rover Defender die in 1948 van de band rolde. Het zijn juiste de creatieve uitspattingen die de Defender zo leuk maken, zo’n traanplaat detail op de motorkap is daar een prima voorbeeld van.
Niet alleen buiten herken je de Defender-genen, ook aan de binnenzijde zie je bepaalde stijlkenmerken terug waaronder de derde zitting aan de voorzijde. Dat de Britten conservatief zijn wisten we al, maar dat ze zo vast zouden blijven houden aan een driedeursvariant is bewonderingswaardig. Waarom? Nou echt praktisch wordt hij er niet van, want wie de achterbank wil betreden zal de stoel elektrisch naar voren moeten bewegen en dat gaat niet heel snel. Toch kan je dus, met die extra stoel, met z’n zessen op pad en dat maakt hem dan wel weer handig, maar een groot gezin kiest dan eerder voor een 110.

Interieur
Wie ooit in een Land Rover series I of II heeft gezeten weet wat simpel en doeltreffend betekent. Wat er niet op zit kan ook niet kapotgaan zullen ze toen gedacht hebben, die gedachte is nu de Noordzee op gestuurd want de Britten hebben de elektronica-kast volledig leeggehaald. Het 10” TFT-touchscreen biedt zo ontzettend veel mogelijkheden dat je het bijna niet voor mogelijk houdt. Uiteraard met voice command (hallo Land Rover) en geschikt voor Apple Carplay en Android auto. Verder zien we diverse voorgeprogrammeerde rijstanden voor zand, gras, rotsen, modder, sneeuw of water. Je kunt middels het scherm de auto verhogen zodat je beekjes of riviertjes van maximaal 90 cm hoog in kan ‘waden’.
Ondertussen kan je genieten van het Meridan audiosysteem met 10 luidsprekers, 1 subwoofer en een 400w versterker. De Clearsight achteruitkijkspiegel is dan geen spiegel meer maar een camera waarop je het achteropkomende verkeer kunt zien. Een 3D surround camera kijkt rond én zelfs onder de auto. Ondanks dat je beschikt over een groot scherm zijn er nog voldoende fysieke knoppen voor de bediening van essentiële functies en dat is en blijft toch handig. In de auto vind je verder veel USB-aansluitingen (ook C) en is er zelfs een mogelijkheid voor een 220V stekker. Bij het ontwerp is duurzaamheid een belangrijk uitgangspunt geweest en Land Rover stelt zelf dat materialen tot 30 jaar mee kunnen gaan waar 10 jaar in de markt gebruikelijk is. De zittingen zijn van leer en alles is meervoudig elektrisch instelbaar met 3 memory standen. De middelste stoel is eenvoudig in te klappen en dient dan als armsteun en bekerhouder. Het grote elektrische panoramadak geeft je veel licht en kan tot zo’n 40 cm worden geopend.
Wie klaar is voor een Defender kan zich worstelen door een 123 pagina’s tellende brochure met een ontelbaar aantal opties, upgrades en explorer packs. Take your time!

Zes in lijn
Onder de kap een volledig nieuwe zes-in-lijn dieselmotor die uit aluminium is opgetrokken en die tot de ‘Ingenium-motorenfamilie’ van Jaguar Land Rover behoort. Makkelijk te onthouden is dat hij altijd is voorzien van twee turbo’s. De zes-in-lijn met een inhoud van bijna 3 liter en het mild-hybrid systeem staat in de lijst met drie vermogensvarianten (D200, D250, D300) die allen voldoen aan de Euro 6d-emissienorm en waarvan wij de krachtigste hebben. Alle motorenversies zijn gekoppeld aan een 48V mild-hybrid systeem dat onder meer een start-generator omvat. Tijdens het uitrollen en afremmen wordt energie ‘opgeslagen’, die bij het accelereren gebruikt kan worden om de motor te ontlasten. De mildste variant van de nieuwe 3.0 zes-in-lijn dieselmotoren is de D200. Deze motorversie is 200 pk sterk en geeft tussen 1.250 en 2.500 tpm zijn maximumkoppel van 500 Nm vrij. De middelste variant is de D250 die 249 pk en 570 Nm koppel voortbrengt. De topdiesel die wij rijden is de D300 met, je raadt het al, 300 pk! Deze sterkste dieselvariant geeft zijn maximale trekkracht van 650 Nm tussen de 1.500 en 2.500 tpm vrij. Met een opgegeven gemiddeld verbruik van 8,8 l/100 km houdt de Land Rover Defender het volgens fabrieksopgave nog heel netjes, ook in de praktijk bleek hij behoorlijk spaarzaam om te gaan met de diesel.

Laten we niet vergeten dat die fraaie zes in lijn ook nog eens is gekoppeld aan een misschien nog fraaiere 8-traps automaat van ZF. Wie een beetje ingelezen is weet dat ZF zo’n beetje het beste is wat je kunt krijgen en dat is bij deze Defender niet anders. Wat is deze combinatie van motor en bak toch fijn! Hij schakelt naadloos over en in een zucht tik je de 100 km/u aan. Onze Land Rover sprint in 6,7 tellen naar die snelheid en de teller stopt bij 209 km/u als ie is uitgerust met 22 inch banden. Ook op de snelweg draait ‘ie net 1.500 tpm en daardoor wordt zelfs een Defender zuinig. Wij haalden op de boordcomputer zelfs 6.7L / 100 km en dat in een auto van pakweg 2.400 kg! Het maakt deze auto uiterst interessant voor iemand die veel kilometers maakt.

Voor gemaakt
Nu kun je een Land Rover Defender kopen om door de PC Hooftstraat te rijden of langs de boulevard in Knokke te cruisen, maar hij kan veel meer. Wij hebben hem gebruikt waar hij voor is gemaakt en dat is onder andere zandhappen! Je kiest het menu ‘zand’ en de Defender doet de rest. Als ik na een paar rondjes stop komt de fotograaf naar mij toe. “Je hoort gewoon die Turbo’s fluiten”, dat is inderdaad een vermakelijk geluid dat je zelfs binnen een beetje hoort.
Hij stampt erop los, mede dankzij onze optionele off-road banden want zonder kan het toch wel spannend worden. Binnen het menu zijn er nog veel meer mogelijkheden, maar deze D300 beschikt in ieder geval over een intelligent AWD-systeem met variabele koppelverdeling en een Twin-Speed Tussenbak, waardoor je over een extra set overbrengingsverhoudingen beschikt. Binnen de Terrain Response 2 instelling kan je de motor, de transmissie, het differentieel en onderstelsystemen perfect afstemmen op de ondergrond. Er is zelfs een instelling waarbij het systeem de ondergrond detecteert en zelf het beste programma erbij kiest… Je moet het wel heel gek maken om met deze auto vast te komen zitten, ons is het in ieder geval niet gelukt. We hebben sterk het idee dat we slechts 20% van zijn kunnen hebben benut, dat geeft vertrouwen.
Het rijwielgedeelte is behoorlijk imposant want we zien bij de Defender een wielophanging met schroefveren, dubbele wishbone-constructie voor en een multi-link achterwielophanging. Dit alles gecombineerd met elektronisch gestuurde luchtvering die op diverse hoogten instelbaar, maar wel optioneel is.

Conclusie
Zelden brengt een auto zoveel reacties tijdens een testweek als deze Defender 90. Een auto met een iconische status waar de Britten alles voor uit de kast hebben gehaald om deze status vast te kunnen houden. En dat is zonder twijfel gelukt want deze auto klopt gewoon voor 200%. Ondanks het forse gewicht die maandelijks wel een forse belastingaanslag oplevert, heb je nooit het idee met een kolos op weg te zijn. Op de snelweg rijdt hij comfortabel en is hij in de versie die wij reden ook nog eens relatief zuinig. De elektronische mogelijkheden en rijhulpen zijn groot en helemaal van deze tijd en je hebt als rijder maar weinig te wensen over. Het enige pijnpunt komt wanneer de factuur voor deze auto komt, want in het huidige Nederlandse belastingklimaat worden zware auto’s zoals de Defender ongelooflijk hard gestraft. Dit betekent dat er op het prijskaartje van onze testauto €155.550,- staat geschreven, waarvan €54.439 bpm en €16.438 BTW direct naar de belastingdienst gaat. De hybride versies zijn voor Nederland dan ook een stuk interessanter geprijsd vanwege de lagere CO2. Maar er gaat niets boven een zes-in-lijn zelfontbrander, daarvoor willen we best eenmalig (financiële) pijn lijden.

Technische specificaties

Land Rover Defender 90 D300

  • Motor – 2.996cc 6-cilinder in lijn, turbo/li>
  • Boring x slag – 83,0 / 92,31
  • Compressie (:1) – 15,5
  • Vermogen – 300 pk @ 4.000 tpm
  • Koppel – 650 Nm @ 1.500-2.500
  • Transmissie – 8 traps
  • Aandrijving – 2WD/4WD (met 4WD lock)
  • Testverbruik – 8,1L / 100 km
  • Topsnelheid – 191 km/u
  • Acceleratie – 0-100km/u 6,7 s (fabrieksopgave)
  • Banden voor – (off road banden)
  • Banden achter – (off road banden)
  • Maten – 4.583 x 2.105 x 1.974 mm
  • Grondspeling – 226/291mm
  • Draaicirkel – n.n.b.
  • Tankinhoud – 89L
  • Gewicht (rijklaar) – 2.303 kg
  • Max trekgewicht (geremd) – 3.500kg
  • Prijs geteste uitvoering (2021) – NL/BE € 150.440,- / n.n.b
  • Vanaf prijs Defender 90 (2022) – NL/BE € 108.120,- / € 54.900,-
  • Importeur NL/BE – Jaguar Land Rover NL / landrover Belux
  • Website – landrover.nl / landrover.be

(Tekst: Maurice van Oosten / Foto’s Andrew Walkinshaw)