Hét magazine over quads, waterscooters en meer...

Test Can-Am Outlander 6×6 XU 450 T

door

Voertuigen in de klasse T3b met een topsnelheid van maximaal 60 km/u vallen in de EU al snel onder de landbouwvoertuigen. Zonder ABS maar meestal erg krachtig is dit de categorie van de EU-tractoren met daarin echt wel opvallende voertuigen, zoals de Can-Am Outlander 6×6 XU 450 T.

We zijn onderweg naar het bos. Het is nog vroeg en fris. Voor ons al een goede manier om het duimgashendel te leren kennen op deze Outlander 450 Pro. Vol gas betekent dat je rond de 62 km/u het motorvermogen voelt afnemen en je die paar kilometer op de weg tegen de begrenzer aan moet afronden. We kennen Outlanders die heel wat sneller zijn maar deze is dat dus niet. Wij kregen namelijk een buitengewoon model mee voor specifiek gebruik. De standaard 450 werd namelijk met zo’n 70 cm verlengd en kreeg 2 extra wielen van de Canadese constructeur. Door dit langere chassis heen loopt vanuit het differentieel een cardanas naar een ander differentieel. En daarmee krijg je, met een druk op de knop, de power over 6 wielen verdeeld. Je raadt al dat dit geen vrijetijdsvoertuig is en zonder ABS moet in de EU in de categorie landbouwvoertuigen de snelheid begrensd worden op 60 km/u.

Wat kan de Outlander?
Het eencilinder Rotax blok met 427cc kan veel meer, dat merk je. Can-Am regelt de V-max elektronisch zodat de motor niet plots in de hoge toeren gaat. De basis van deze 6×6 is een 450 T, zonder ABS dus. We herhalen het nogmaals. Je koopt deze machine voor de arbeid, niet voor een gezapig toerritje door velden en beemden. En dan moet zo’n voertuig gewoonweg eenvoudig zijn en zonder morren het werk uitvoeren. We zijn wel wat blij met de in drie standen schakelbare handgreepverwarming. En te bedienen van de linker- of rechterzijde. Jazeker. Onze ‘Pro‘ is in Duitsland het topmodel. Met de obligatoire lier vooraan waarmee je anderhalve ton trekt. Nog in de ‘T‘ is er de trekhaak met stekker, knipperlichten, positielichten en spiegels. De zit is stevig gepolsterd en extra verstevigd om alle – lees: vuile en modderige – omstandigheden te kunnen weerstaan. Het frame is vooraan versterkt en over de gehele onderkant is er bodembescherming aanwezig. Het bagagerek achter is vanwege de langere uitvoering van de Can-Am dan ook een stukje groter dan normaal.
Je kan achteraan 159 kg laden, vooraan voeg je daar 54 kg aan toe. Bijkomend is er de optie om een aanhanger te trekken die tot 1 ton gewicht kan dragen. Een tractor dus. Bij onze toelating zijn er twee schijnwerpers via LinQ op een draagrek bevestigd. Dan is er nog een geweerhouder en een zeer compleet dashboard met digitaal display en twee 12V stekkers. Goed, we gooien onze lading op de Canadees en rijden weg.

Rijden met de 6×6
De rijervaring is… anders. Denk aan een verlengde ATV voor twee personen, die steeds op koers blijft. Het zijn de grote Carlisle banden die met hun rolgeluiden blijvend herinneren aan het feit dat we met een tractor onderweg zijn. Je voelt je wel snel thuis op deze Can-Am, de layout is natuurlijk vergelijkbaar met de standaard Outlander. Eerlijk waar, dit is een comfortabele rit. En zo vergeet je snel dat je met een lange ATV op 6 wielen onderweg bent. Zelfs op de veldwegen. Het gas doseren is een eitje, de elektronische stuurhulp werkt als een stuurdemper bij stevig doorrijden. Op oneven terrein geeft de Outlander geen kick en neemt hobbels probleemloos. De bodemvrijheid is voldoende voor de meeste soorten ondergrond. Op het onverharde is deze 6-wieler echt een fijne partner die hellingen ook zonder morren neemt. Weer omlaag? Zelfde verhaal. Grip is nagenoeg altijd voorhanden.

We zeggen nogmaals dat het plezier zich naast de asfaltwegen bevindt. Waar je op straat in de bochten nog wat druk voelt valt dat op het onverharde weg, mogelijk ook omdat het tempo anders is en de banden gemakkelijker spoor zoeken. Wel is het wennen aan de voorkant die een beetje schuift: de aandrijving zit bij de vier achterste wielen wat maakt dat de voorkant wat langer vooruit blijft sturen, langer dan je soms zelf wil. Het went wel. Je kan ook het gewicht vooraan wat verminderen of met Viscolock het voorste differentieel inschakelen. Dan helpen de voorwielen mee. Beter zo. De krachtige Rotax motor is opnieuw het geheime wapen. We wilden weten hoe krachtig, en gooien de aanhangwagen vol hout en laden de bagagedragers vol. Tussen bomen rijden betekent je stuurgedrag aanpassen, wil je de lange 6×6 zonder stops vooruit blijven sturen. Maar de tweecilinder blijft gaan en lijkt op geen enkel moment moeite te hebben met de aanhanger, mede door de gripvolle banden.

Is het fun?
Ja, dit is plezierig rijden. De 6×6 weegt dan wel 120 kg meer dan de 4×2 tegenhanger maar maakt dat goed door z’n trekkracht. Het frame en het onderstel lijken zich aan de ondergrond aan te passen. De Carlisle banden blijven verrassen, dit zijn echt wel agressieve rubbers. We reden behoorlijk wat stukken over natte en modderige ondergrond en hoe vuiler het pad, hoe vrolijker die banden leken te worden. Heel even dachten we deze Outlander te kiezen voor een potje modder racing of zelfs voor Extreme Touring. Nu nog denken we dat trouwens. Moeten we misschien eens echt doen.

De hier voorgestelde Can-Am Outlander 6×6 XU 450 T is een werkpaard, vergeet dat niet. En dan hebben we het over gebruik op een boerderij of een wijngaard. Maar dit ding gaat overal door en over. Bedenk het maar, je zal niet snel stilstaan. Moet je veel werktuigen vervoeren, of voeding en brandhout, dan ben je van het 6×6 type. Je kan ook zeggen dat dit voertuig een beetje de combinatie is van een ATV en een Side-by-Side. Wat het ook is, zo’n 6×6 heeft met z’n tractie wel heel veel voordelen voor offroad gebruik. De efficiënte motor is de kers op de taart. Deze tractor lusten we graag.

Technische specificaties
Can-Am Outlander 6×6 XU 450 T

  • Motor – 427cc Rotax 1-cilinder, 4-takt
  • Vermogen – 38pk
  • Koeling – vloeistof
  • Brandstofsysteem – Intelligent Throttle Control met elektronische brandstofinspuiting
  • Startsysteem – elektrisch
  • Transmissie – CVT, P/R/N/H/L, standaard motorremfunctie
  • Aandrijving – Selecteerbare 4WD/6WD met Visco-Lok QE automatisch sperrend voordifferentieel
  • Remmen voor – Dubbele geventileerde 214mm schijfremmen
  • Remmen achter – Enkele geventileerde 214mm schijfremmen
  • Vering voor – Dubbele A-arm met veerweg van 22,9cm
  • Vering achter – Double Torsional Trailing Arm Independent met quick-release stabilisatorstang veerweg van 22cm
  • Banden voor – 26×8-12
  • Banden achter – 26×10-12
  • Maten – 2.790 x 1.118 x 1.240 mm
  • Bodemvrijheid – 267mm
  • Wielbasis – 2.080 mm
  • Tankinhoud – 20,5 liter
  • Draagvermogen rek – voor: 54kg, achter: 159kg
  • Trekvermogen – 907 kg (trailer met remmen) / 465kg (trailer zonder remmen)
  • Gewicht – 443kg (droog)
  • Prijs NL/BE – €12.799,- (ex. BPM)
  • Importeur NL/BE – BRP Benelux
  • Website NL/BE – be.brp.com

(Tekst: Ralf Wilke / Foto’s: Raymon De Kruijff)