We moeten terug naar 2019 en dan naar de grootste internationale 2-wielerbeurs in Europa, de EICMA in Milaan. Dat was exact de plek waar Segway vrij onverwacht het doek van een complete lijn off-roaders trok. Te beginnen met een sportieve side-by-side, de Villain, een side-by-side voornamelijk voor utility doeleinden, de Fugleman en de ATV die de naam Snarler mee heeft gekregen. Wij rijden met de Snarler 600 in lange (L) en korte (S) versie.

Maar wie Segway zegt denkt niet direct aan 4 wielen, eerder aan 2. De basis-Segway is een zelfbalancerende elektrische tweewieler die we vooral kennen als een vreemde en eigenzinnige verschijning en dat ook altijd gebleven is. Het duurde jaren voordat je ermee de weg op kon, pas in juli 2008 sierde de Segway het straatbeeld, maar het model bestond al sinds 2002 in Amerika. Een groot succes is het echter nooit geworden. Kon bijna ook niet, want de aanschafprijs was met een kleine 8.000 euro ook niet mals. Het merk is samengegaan met het bedrijf Ninebot en is nu vooral groot in steps en scooters en binnenkort dus ook in ATV’s en side-by-sides. Wij concentreren ons vandaag op 4 wielen en daarmee hebben we ook gelijk een Benelux-primeur.

Als dan de autoambulance met twee quads het terrein in Loon op Zand op komt rijden, kunnen we best stellen dat het ‘even’ geduurd heeft voordat we ze met onze eigen ogen konden zien en aanraken. Het feit dat het kan zorgt voor een vreugdesprongetje, want nieuws zoals dit (een nieuw merk) hebben we niet elke dag. Op de beurs maakten we kennis met de hybride varianten, maar de testmodellen moeten het vooralsnog zonder elektrische ondersteuning doen. De importeur komt als eerste met de conventionele 1- en 2-cilinders, maar laat ons weten dat de homologatie voor de hybride modellen zojuist is afgerond, wat betekent dat deze weleens in de loop van het tweede kwartaal in de showroom kunnen staan.

Wat design betreft gaat het wellicht te ver om te zeggen dat het merk nieuwe maatstaven zet, maar met de opvallende rode of blauwe accenten is het wel wat anders. Die accenten kom je tegen op het frame, de draagarmen en de velgringen van de Beadlock velgen, en daarmee maak je een statement op elk crossterrein. Bij dit prototype valt al snel op dat hij nogal eigenzinnig getekend is. We menen aan de voorzijde iets van één van de concurrenten te herkennen. Misschien wel een vleugje Kymco, maar door die kleurstelling krijgt hij ook weer een heel eigen gezicht en zeker opvallend, maar ook weer wat eigenzinnig. En als je dan iets volledig nieuw ontwikkelt, zal het geen verrassing zijn dat de verlichting volledig led is. De naam Snarler is overigens wel grappig, want het betekent zoiets als ‘knorren‘. En dat gaat dan niet over het geluid van de Segway Snarler, want dat lijkt allesbehalve op knorren. Niet agressief, eerder zeer potent.

De techniek die de Aziaten hun voertuigen meegeven is eigenlijk al langer buitengewoon. Naast deze 600 en een toekomstige 1000cc komt er ook een hybride versie van de 600. Dat is nieuw op de ATV-markt en het zal bijna zeker door de concurrentie worden opgevolgd. De 600 waarmee wij kennismaken is echter geen hybride, de 570cc eencilinder met 44pk en 48Nm voelt erg krachtig aan. Wat we nu al wel weten is dat de meest krachtige ATV niet als hybride-variant leverbaar zal worden. Je krijgt dan zoveel gecombineerde power dat dit voor een ATV praktisch onhandelbaar wordt. De sportieve side-by-side, de Villain, krijgt naast de benzine ook een hybride versie met, volgens de brochure van Segway Powersports, 181 paarden in het vooronder. Zet je maar alvast schrap.

Onze Segway Snarler heeft meerdere sterke punten en eentje daarvan is het chrome-molybdeen stalen frame waarbij de 1-cilinder dwars geplaatst is. Dat is nodig om later de hybride aandrijving te kunnen voorzien, want die elektromotor wordt aan de verbrandingsmotor gekoppeld. Op de uiteindelijke productiemodellen zit achteraan een inschakelbaar sperdifferentieel, ons prototype moet het nog zonder doen. Onze quad is uitgerust met EPS en die bevalt goed. Verkrijgbaar als optie en in drie standen in te stellen: standaard, comfort en sport. Wij merkten wel een kleine speling op het stuur, maar dit moet bij de uiteindelijke versies weggefilterd zijn. De dubbele A-arm ophanging is seriematig en kan in de accessoire-catalogus een upgrade krijgen door een TFX ophanging.

Met de lange versie rijden wij het terrein op, maar proberen te vergeten dat het hier een prototype betreft. Wij zijn testers, geen ontwikkelaars van nieuwe voertuigen. Maar toch, als dit het prototype is dan weten we niet hoe ze dit nog heel veel kunnen verbeteren. Er zit in eerste instantie wel wat beweging in de Snarler, maar je stuurt hem met plezier over een vrij zwaar crossterrein, waarbij de L versie meer (veer)comfort lijkt te bieden dan de S versie waarmee wij reden. Opvallend, want de standaard gasgevulde dempers lijken identiek, dus het moet dan vooral zitten in de extra centimeters. Nadeel van de L is de vrij grote draaicirkel waarbij je vaker moet steken binnen kleine ruimten. De S versie heeft een wielbasis van 215cm en is 15cm korter maar heeft een veel kortere draaicirkel.

De zitpositie is goed en je voelt het voertuig goed aan, waarbij maat 45 voldoende ruimte heeft op de treeplanken, naast de voetrem die overigens wel de nodige voorzichtigheid vraagt. Wie met maat 45 op de rem stampt krijgt ongekende vertraging van de 4 schijven cadeau, dat mag best een tandje minder Segway… Het grootste verschil met de S naast de wielbasis is dat de L versie zelfs nog een treeplank heeft voor de passagier. Het plaatje klopt en we herkennen de eigenschappen van een knap gebouwde machine als we deze Segway zien. Zelfs op dit prototype verloopt het schakelen boterzacht en zijn de aandrijving en de motor een geslaagd koppel. De 570cc eencilinder klinkt bruut en agressief en lijkt er altijd zin in te hebben, zonder dat er sprake is van een overspannen rijgedrag.

Ook wanneer het wat zachter gaat, kun je beheerst van z’n plek komen en grijpt de koppeling niet onbehouwen aan. Het inzetten van de versnelling H/L/N/R/P vraagt ook hier de nodige kracht zoals we dat bij Polaris ook vaak zien. We zouden graag zien dat dit wat minder inspanning zou kosten. Van de L versie stapten we direct over op de korte S en die brengt je als rijder toch wel wat extra rijplezier. Hij stuurt speelser en je gooit hem net wat makkelijker in een bocht, dat 15 cm zoveel verschil kan maken… Eerlijk, wij zijn positief verrast door deze Segways

En dan is er nog een leuke gadget, het Smart-Commanding-System waarmee deze ATV ook echt ‘smart‘ wordt. Via een app kan je je smartphone verbinden met de Segway om heel wat extra opties te ontdekken. Je kunt bijvoorbeeld rijden zonder contactsleutel. Zodra je in de buurt van je Segway Snarler staat kan je de motor starten zonder sleutel. Het systeem biedt ook een bijzondere connectiviteit. Een aantal instellingen van het voertuig kunnen aangepast worden en het rijbereik wordt getoond. De route kan gedeeld worden op sociale media en in noodgevallen wordt je locatie doorgestuurd. Allemaal zaken die we bij de concurrentie nog niet zagen en die de Snarler een kleine voorsprong geeft. Het LCD display voorziet je van veel info waaronder het toerental, voltage, snelheid, benzinevoorraad en keuzestand. Net onder het display beschik je over een USB- en 12V-aansluiting, verborgen onder een goed afsluitbare afdekplaat.

Chapeau, Segway is geslaagd voor z’n eerste examen want het resultaat mag er zijn. Het merk bouwt een ATV die weliswaar niet de wereld doet schudden op z’n grondvesten, maar wel de concurrentie op scherp heeft gezet. Onze eerste indruk is ronduit positief en de combinatie motor, frame en rijgedeelte lijkt een geslaagd sprookjeshuwelijk. De afwerking is, op een enkel klein punt na, op niveau en hopelijk blijft dit ook in de toekomst zo. Met de hybride versie kan het merk zich pas echt onderscheiden en zich in de ring vertonen. Als een opgefokte kickbokser deelt hij dan rake klappen uit aan iedereen die op zijn pad komt, ook aan de concurrentie. De importeur van Segway Snarler levert medio april de eerste units aan een geselecteerd aantal dealers waarbij de meest complete S versie in L7e €8.950,- en de L versie €9.230,- gaat kosten. Prijzen voor een korte T3b versie starten bij €8.450,- Een behoorlijk concurrerende prijsstelling als je het ons vraagt

Segway Snarler 600GS / L

  • Motor – 570cc 1-cilinder, 4-taktmotor
  • Koeling – vloeistof
  • Brandstofsysteem – injectie
  • Vermogen – 46pk
  • Koppel – 52 Nm
  • Startsysteem – elektrisch
  • Transmissie – automatisch L H N P R
  • Aandrijving – automatisch L H N P R
  • Ophanging voor – Dual A-Arm 18 cm
  • Ophanging achter – Dual A-Arm IRS 21 cm
  • Remmen voor – schijf
  • Remmen achter – schijf
  • Maten – 2.150 x 1.250 x 1.540 mm (S)
  • Maten – 2.300 x 1.250 x 1.540 mm (L)
  • Wielbasis – 1.300mm (S) / 1.4500mm (L)
  • Grondspeling – 270mm
  • Tankinhoud – 23l
  • Gewicht – 360kg
  • Draagvermogen – 195kg
  • Prijs NL/BE (S) – € 8.950 ,-/ € 8.950,- (inclusief BTW)
  • Prijs NL/BE (L) – € 9.230 ,-/ € 9.230,- (inclusief BTW)
  • Importeur NL/BE – Rogue Motors / 1store
  • Website NL/BE – powersports.segway.com / 1store.be

(Tekst: Maurice van Oosten, Foto’s: Andrew Walkinshaw)