Hét magazine over quads, waterscooters en meer...

Test Polaris Sportsman XP 1000 S

door

Bij Polaris is de Sportsman een begrip en niet gek ook want het is een van de bestverkochte modellen binnen het totale gamma, er werden er dan ook meer dan 1.2 miljoen wereldwijd verkocht. Voor 2021 heeft Polaris een nieuwe Sportsman XP 1000 S gelanceerd die wederom verder verbeterd is. Een vernieuwde ophanging, een nog smeuïger motorblok en nieuwe gadgets waarvan Polaris hoopt dat ze in de smaak zullen vallen bij de veeleisende rijders. Wij rijden rond met een exemplaar in Oss en zijn benieuwd of hij de concurrentie de baas kan blijven.

Sportsman 1000

De designers hebben overigens geen half werk afgeleverd want het verschil met de 2019 versie is duidelijk te zien. Het karakter is duidelijk veranderd en dan met name de led-koplampen die recht en hoekig zijn gemaakt, met geïntegreerde knipperlichten en dagrijverlichting. Aan de voorzijde ontdek je de nieuwe versie aan de knalrode dubbele A-armen, die ook vernieuwd zijn, maar daarover later meer. Op de achterzijde monteert Polaris nieuwe led-lampen die er niet alleen fraai uitzien, maar ook nog eens een berg licht geven. Daarboven vinden we de opbergruimte direct achter het zadel zodat het makkelijk bereikbaar is.

Sportsman 1000

Ook de voorzijde kent een opbergruimte waardoor de XP 1000 S uitmunt in praktische gebruiksgemak. De kunststof materialen lijken voor een eeuwigheid gemaakt en zien er gewoon heel degelijk uit. De fraaie 14 inch aluminium 8-spaaks wielen van zijn standaard, evenals de voorbereiding voor bagagebeugels aan de voor- en achterzijde en de gemonteerde lier. Als we plaatsnemen op het zadel zien we een volledig digitaal lcd-dashboard met veel functies.

Links van het scherm zien we de gas mode schakelaar met 3 verschillende standen: mode 1 (work) voor rustig rijden in een begrensde stand waarbij het motorblok geknepen wordt en de snelheid begrensd is op zo’n 45 km/u. Bij mode 2 (standard) heb je de beschikking over het volledige vermogen zonder enige beperking. Mode 3 wordt de ‘performance’ stand genoemd die zorgt voor een fellere gasrespons. Hoewel het display digitaal is hadden we liever een gekleurd TFT scherm gezien, zoals uit de RZR.

Afwerking

We komen nog even terug op het zadel, want deze is niet alleen hoogwaardig afgewerkt, hij is tevens goed gevormd, aan de voorzijde smal en achterzijde breed voor een goede zit voor de passagier. De voetenplanken zijn diep en breed waardoor je zelfs maat 46 zonder problemen kwijt kunt.

Technische noviteiten

De 952cc Pro Star motor is even krachtig gebleven en Polaris sleept er maar liefst 90pk en hetzelfde aantal Newtonmeters uit voorzien van elektronische injectie en ‘drive-by-wire’. De ophanging was al eerder volledig vernieuwd en kent gebogen A-Armen die zorgen voor nog meer grondspeling, met een veerweg van 29 cm voor en 35,5 cm achter. Zowel de voor- als achtervering is meervoudig instelbaar zodat nagenoeg iedereen een ideale afstelling zal vinden. Polaris heeft alles uit de kast getrokken om de XP 1000 niet alleen voor de sportieve rijder, maar ook voor diegene die er elke dag mee moet werken tegemoet te komen. Het merk monteert snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (EPS) en om maar in de technische termen te blijven ook engine braking system (EBS), waarmee bij een afdeling het motorvermogen wordt beperkt.

Active decent control (ADC) zorgt dat je beheerst en met controle een afdaling in kunt zetten. Op het stuur vind je aan de rechterzijde een schakelaar met 3 standen, 2WD, AWD en True on Demand. Dit laatste zorgt ervoor zorgt dat het systeem desgewenst 2- of 4WD inschakelt wanneer de omstandigheden daarom vragen.

Eerste indruk

Met slechts een paar kilometer op de teller is deze XP 1000 S nog heel vers, zo vers dat we nog geen spat modder in de binnenschermen terugvinden. Een draai aan de sleutel zorgt ervoor dat deze 952cc Twin motor aanslaat. We laten hem rustig stationair, zo’n 1.250tpm, warmdraaien, voordat het gas er definitief op gaat. Vandaag hebben we het mooie crossterrein van Oss tot onze beschikking waar ook ONK wedstrijden worden verreden. Dit wordt een mooie dag!

De temperatuur van de koelvloeistof lees ik af en 80 graden is voor een rit over het immense terrein in orde. De dikke 2-cilinder brult het uit en de 90 paarden vliegen over het terrein. Door de aanhoudende droogte (en de 24 graden vandaag) van de laatste dagen is het zandterrein een grote stofzak. De power is indrukwekkend en lijkt net wat beheerster dan de Scrambler die we eveneens vandaag hebben gereden, maar schijn bedriegt. Uiteraard hebben we de ‘performance’ mode ingedrukt om zo het meeste uit deze machine te halen. Een acceleratie van 0-50 km/u zou moeten lukken in 2,1 seconden, dat zijn bijna supercar waarden.

Wie voor het eerst op deze XP 1000 S modeljaar 2021 stapt, zal verrast zijn op de manier hoe deze rijdt. De vering is comfortabel maar niet té en de manier waarop grote oneffenheden worden weggewerkt is indrukwekkend. Dat is overigens ook de laadcapaciteit van 324 kg en een trekvermogen van 830 kg! De stuurbekrachtiging kent geen kunstmatig gevoel en assisteert op een juiste manier. De 4 hydraulische schijfremmen hebben geen enkele moeite om de 363kg tot stilstand te dwingen. Al eerder hadden we opmerkingen over het bedienen van de keuzehendel en ook hier gaan we deze wederom maken. Het inschakelen van de hoge – en lage gearing, gaat opvallend zwaar, dat zou lichter mogen gaan! De voetrem schakelt enkel de achterremschijven in.

Aan de linkerzijde van het stuur vind je de remhendel waarmee je tevens over een handrem beschikt door een palletje naar voren te schuiven. Bij het inschakelen van de ‘work’ mode doet hij het heel wat rustiger aan en lijkt het alsof deze ATV meer dan de helft van het vermogen uitschakelt. De Twin produceert een sublieme donkere sound, maar hoe lang kunnen we hier nog van genieten als we zien hoe snel de auto – en motormarkt elektrificeert?

Praktisch

Deze XP 1000 is doordacht en dat zien we al door de gebogen A-Armen waardoor de speling tussen de A-armen en grond 5% groter is geworden. De voorzijde is zodanig ontworpen dat je, in vergelijking met het vorige model, meer zicht hebt op de weg. De hoeveelheid aan accessoires is groot en we zien zelfs een koelbox in de lijst staan, maar ook opbergboxen en de uiterst fraaie velgen waarmee je de XP 1000 S kunt uitrusten, maar waarvoor je natuurlijk wel nog wat dieper in de buidel moet tasten.

Conclusie

Chapeau, want Polaris heeft het gepresteerd om de XP 1000 S mooier, beter en praktischer te maken, een uitdaging die met het jaar groter en groter wordt. Het design werd opgefrist en daarmee is ‘ie weer helemaal up-to-date. Ook op het gebied van gadgets laat het merk iets moois zien waaronder de 3-mode schakelaar voor verschillende rijbelevingen. We zijn onder de indruk van de krachtige Pro Star motor en ook de rijkwaliteiten staan op ongekend hoog niveau. Ondanks de vernieuwingen is het gelukt de prijs op niveau te houden €17.790,- voor de T3B versie. Er is tevens een L7E versie verkrijgbaar maar die vraagt een grotere investering €22.990,-. Het is gelukt om deze ATV niet alleen een sportieve inslag te geven, maar ook een praktische.

Technische specificaties
Polaris Sportsman XP 1000 S

  • Motor  – 952cc 2-cilinder, 4-takt DOHC
  • Vermogen – 90 pk bij 7.250 tpm
  • Koppel – 90 Nm bij 6.000 tpm
  • Koeling – vloeistof
  • Brandstofsysteem – injectie
  • Startsysteem – elektrisch
  • Transmissie – automatisch PVT
  • Aandrijving – op afroep true AWD/2WD
  • Remmen voor – schijf
  • Remmen achter  – schijf
  • Banden voor – 27×9-14
  • Banden achter – 27×11-14
  • Maten – 209,4 x 140 x 125,7 cm
  • Grondspeling  – 305mm
  • Wielbasis – 1346mm
  • Tankinhoud – 19,9l
  • Draagvermogen – 324 kg
  • Trekgewicht – 830 kg
  • Gewicht  – 363 kg
  • Prijs NL/BE  – €17.790,- (T3B), €22.990,- (L7e)
  • Importeur NL/BE  – Polaris Benelux
  • Website – www.polarisbenelux.com

(tekst: Maurice van Oosten foto’s Raymon de Kruijff)