Met zes Polaris Pro R-machines klaar om over een paar weken aan de start van de Dakar-rally in Saudi-Arabië te verschijnen, is het Xtremeplus-team goed voorbereid op wat misschien wel de zwaarste rally ter wereld is.

RZR Pro-R Dakar

Vermogen, kracht en controle. De nieuwe Polaris RZR Pro R is gebouwd voor de meest veeleisende rijders en stelt nieuwe normen voor de prestaties van side-by-sides. Als je dat combineert met de ervaring en expertise van het Franse Xtremeplus-team – dat Polaris vertegenwoordigt bij de woestijnrally’s en bajas in Europa, Afrika, Azië en het Midden-Oosten – heb je een gamechanger.

Goed nieuws voor het team is dat de nieuwe RZR – uitgerust met een 2000 cm3 grote motor met aanzuiging door atmosferische druk, vier cilinders, 16 kleppen en 225 pk – al af fabriek bijna rallyklaar is. De aanpassingen zijn er vooral op gericht de machine zo te prepareren dat hij de 14 dagen durende en 15.000 km lange zwaarste rally ter wereld kan doorstaan.

RZR Pro-R Dakar

Marco Piana, eigenaar van het Xtremeplus-team, vertelt meer over de technische aspecten van de preparatie van de Polaris Pro R die in de T4-klasse aan de Dakar-rally deelneemt:

Chassis

“Natuurlijk hebben we een chassis ontwikkeld dat voldoet aan de veiligheidsvoorschriften van de FIA. Overeenkomstig de regels hebben we de aandrijflijn en bevestigingspunten voor de schokdempers ongewijzigd gelaten. Bovendien mogen het formaat en de afmetingen van de carrosserie niet afwijken van die van de normale Polaris Pro R. We mogen wel andere materialen toepassen die beter geschikt zijn voor de omstandigheden tijdens de rally”, aldus Piana. “Voor de rest zijn we met een schone lei begonnen. We hebben het dak, de carrosserie, het koelsysteem en het dashboard als één geheel ontwikkeld. Ook qua veiligheid is dit de beste optie omdat de veiligheidskooi, de rollbar, deel uitmaakt van het chassis.”

RZR Pro-R Dakar

Aerodynamica

“Aerodynamica speelt bij rallyrijden een belangrijke rol”, vervolgt Piana. “De Pro R en het dak zijn al ontworpen voor een optimale minimalisering van luchtweerstand. Gelukkig maar, want we moeten ons vanzelfsprekend houden aan de oorspronkelijke afmetingen van het voertuig. We gebruiken de koolstofvezeldelen van de oorspronkelijke carrosserie. De rest moet van aluminium worden gemaakt. De omstandigheden tijdens de Dakar zijn namelijk zo zwaar dat de lichtgewicht onderdelen die bij andere soorten rally’s worden gebruikt al na een paar kilometer de geest zouden geven. Je moet de balans vinden tussen het gewicht en de sterkte van de onderdelen.”

Motor

“Voor de side-by-side-klassen gelden vermogens- en snelheidslimieten. Om deel te mogen nemen aan de T4-klasse, moesten we een luchtrestrictor van 26 mm monteren om het vermogen terug te schroeven naar 170 pk en moesten we de topsnelheid afregelen op 125 km/h”, legt Piana uit. “Omdat we niets aan de motor zelf mogen doen, hebben we de elektronica aangepast om optimaal om te gaan met de vermogensreductie. De ECU en het dashboard bewaken alle belangrijke gegevens die we nodig hebben voor een soepele en efficiënte werking van de motor en het voertuig.”

RZR Pro-R Dakar

Betrouwbaarheid

“Betrouwbaarheid is de sleutel tot het winnen van een rally-raid. De rallymonsters hebben een versterkte ophanging, met extra driehoekige draagarmen en grotere componenten. Onze zeer gewaardeerde technische partners – Donerre voor de ophanging, CST voor de banden, Emka voor de smeermiddelen en natuurlijk Polaris – ondersteunen ons team bij de voorbereiding op de rally en het onderhoud van de machines.”

Veiligheid

“Veiligheid is een prioriteit. Natuurlijk zijn alle door de FIA vereiste veiligheidsvoorzieningen aangebracht.”

Navigatie

“De zes Polaris Pro R-machines van Xtremeplus zullen worden uitgerust met de verplichte ERTF- en Marlink-uitrusting.”

Klaar voor het avontuur

“De nieuwe Polaris Pro R is een unieke SSV. Hij is agressief en sportief”, vervolgt Marco Piana. “Als je kijkt naar het tracé van de Dakar-rally, dan zijn het koppel, de wendbaarheid en de enorme veerwegen – waarmee elk obstakel kan worden bedwongen – de sleutels tot het succes van deze nieuwe machine.”

Meer info over het Xtremeplus-team tijdens de Dakar kan je volgen via haar eigen website of facebook-pagina

www.polarisbenelux.com