Polaris Benelux trok gisteravond in aanwezigheid van pers, dealers en klanten het doek van de gloednieuwe RZR Pro R en RZR Turbo R. De twee modellen leggen een nieuwe maatstaf neer in hun klasse en is tevens het debuut van de gloednieuwe atmosferische 2.0 liter viercilindermotor met 225pk (Pro R) .

RZR

De nieuwe modellen leggen de lat voor wat betreft vermogen, robuustheid en rijgedrag nog
hoger. De RZR Pro R is voorzien van de krachtigste motor die ooit af fabriek in een side-by-side
is gemonteerd. De atmosferische 2,0 liter viercilindermotor levert 225 pk, veruit het hoogste
vermogen van alle offroad-voertuigen. Het chassis uit één stuk met een volledig doorgelaste
rolkooi, de versterkte naafunits en stevige gesloten stalen wieldraagarmen garanderen een
stijfheid die zelden of nooit is vertoond bij een af fabriek geleverde side-by-side. Daarnaast is het
rijgedrag van zowel de RZR Pro R als de RZR Turbo R van een ongekend niveau dankzij de
ongeëvenaard grote spoorbreedte van 188 cm en de meest dynamische en geraffineerde
wielophanging die ooit door Polaris is ontwikkeld: de volledig nieuwe DYNAMIX DV. Dit intuïtieve
systeem gebruikt informatie over het voertuig en het terrein om permanent de demping van de
ingaande en uitgaande slag aan te passen. De RZR Pro R en RZR Turbo R overtreffen de
concurrenten niet alleen, ze laten ze ver achter zich.

RZR

 

“De RZR Pro R en Turbo R zijn dynamische en sterke machines die opnieuw laten zien dat Polaris staat voor innovatie, superieure prestaties en kwaliteit. Het is ons streven altijd voorop te blijven lopen”, aldus Steve Menneto, President van Polaris Off-Road.  “Echte offroad-fans versterken vaak het chassis en de wielophanging van het voertuig dat ze hebben gekocht. Ze geven soms wel duizenden dollars uit om hun machine sterker te maken. De RZR Pro R en Turbo R zijn af fabriek zo sterk dat zulke modificaties niet nodig zijn.”

 

Polaris heeft voor deze nieuwe modellen die gekenmerkt worden door een hoger vermogen, een
nog sterkere constructie en een geoptimaliseerd rijgedrag meer dan 70 accessoires ontwikkeld,
veel ervan in samenwerking met in de branche toonaangevende aftermarket-merken. Hiermee
kunnen eigenaren hun voertuig volledig aan hun eigen smaak en gewenste rijervaring
aanpassen. Op basis van deze accessoires heeft Polaris vakkundig drie assortimenten
samengesteld die aansluiten op de behoeften van de gebruikers en die zijn toegespitst op
gebruik op verschillende terreinen: Desert, Dune en Rugged Trail.
Ook nieuw in het offroad-segment zijn de Pro Armor-velgen met vijf boutgaten die het voertuig
extra stijl geven. Ze zijn te combineren met 32 of 33 inch-banden. Naast deze nieuwe velgen
lanceert Pro Armor een volledig pakket aftermarket-accessoires voor deze voertuigen, met onder
andere rolkooien, dakpanelen, voorruiten en opbergmogelijkheden.

RZR PRO R
RZR PRO R 4

De volledig nieuw ontworpen RZR Pro R stelt nieuwe en ongekende maatstaven dankzij de
krachtigste motor die ooit in een side-by-side is geleverd. De atmosferische ProStar Fury 2,0 liter
viercilindermotor levert een indrukwekkende 225 pk. Mede dankzij de grotere koppeling en riem
wordt het vermogen direct op de wielen overgebracht voor razendsnelle acceleraties. Dankzij de
drie door de rijder te selecteren gasresponsmodi, Sport, Rock en Race, kan de gevoeligheid van
de respons op het gaspedaal worden ingesteld zodat de rijder exact op het juiste moment over
het gewenste vermogen kan beschikken. De ProStar Fury combineert zijn immense vermogen
met raffinement: over het gehele toerenbereik levert hij bruikbaar vermogen voor optimale
prestaties op elk type ondergrond.

Maar al dat vermogen zou nutteloos zijn zonder de kracht om het te beheersen. Polaris is hierin
geslaagd door een nieuw chassis, een nieuwe rolkooi en een drastisch verbeterde wielophanging
te ontwikkelen. De RZR Pro R beschikt over een robuust chassis uit één stuk, een volledig
doorgelaste rolkooi, stevige gesloten stalen wieldraagarmen en versterkte aandrijfassen en
fusees. Voor de rijders zijn dus alle ingrediënten aanwezig om hun grenzen te verleggen. Dual
Path Clutch Cooling zorgt ervoor dat riemen langer meegaan en een nieuwe koppelbegrenzer
beschermt het voorwielaandrijvingssysteem tegen vermogenspieken. De naafunits gaan langer
mee en maken het onderhoud eenvoudiger. De conclusie is dan ook duidelijk: de RZR Pro R is
de meest capabele RZR die Polaris ooit op de markt heeft gebracht.

De RZR Pro R is niet alleen sterk en robuust, maar heeft ook een geweldig rijgedrag. De
indrukwekkende spoorbreedte van 188 cm zorgt voor maximale stabiliteit op ruig terrein en de
MaxLink-wielophanging met een veerweg van 74 cm absorbeert moeiteloos alle oneffenheden.
De gepatenteerde thru-arm toespoorstang achter zorgt voor stabiliteit, beperkt bump steer en
controleert de grote veerwegen zodat de rijder zelfs in het ruigste terrein de controle over het
voertuig kan behouden. Het volledig nieuwe en voor de markt unieke DYNAMIX DV-systeem
regelt de demping van de ingaande en uitgaande slag onafhankelijk van elkaar, zodat de rijders

alles uit hun schokdempers kunnen halen. Het systeem beschikt ook over vier nieuwe
wielophangings- en besturingsmodi die 200 keer per seconde de input van de bestuurder en de machine bewaken. De demping van de ingaande en uitgaande slag wordt automatisch en
onafhankelijk van elkaar aangepast om zoveel mogelijk comfort te bieden en ervoor te zorgen dat
de wielen contact houden met de grond. Terwijl het chassis en de wielophanging een maximale
controle over de 225 pk garanderen, kan de rijder via het innovatieve en ergonomisch geplaatste
Ride Command-systeem alle functies monitoren en bedienen, van de wielophangingsmodus tot
de entertainmentfuncties en het GPS.

“De ongeëvenaarde combinatie van motor, chassis en wielophanging van de RZR Pro R zou bij
een titelkandidaat van het Baja-racekampioenschap niet misstaan. En dat voor een af fabriek
geleverde side-by-side. Daar komt momenteel niets op de markt ook maar enigszins bij in de
buurt”, aldus Reid Wilson, Vice President van Polaris RZR. “Om dezelfde stevigheid en
wielophangingskarakteristiek bij een andere fabrieksmachine te krijgen, moet de eigenaar
duizenden dollars investeren in aftermarket-onderdelen en de montage daarvan.”

VERMOGEN

  • 225 pk – De ProStar Fury is een atmosferische 2,0 liter vloeistofgekoelde
    viercilindermotor met benzine-injectie. Het is de grootste motor die ooit in een af fabriek
    geleverde side-by-side is gemonteerd. Deze motor loopt minder snel warm, is goed
    uitgebalanceerd en betrouwbaar.
  • Direct beschikbaar vermogen – De grotere koppeling en riem brengen het vermogen
    van de revolutionaire 2,0 liter ProStar Fury-motor soepel over op de ondergrond, voor
    een razendsnelle respons bij het intrappen van het gaspedaal.
  • Selecteerbare gasresponsmodi – De rijder kan kiezen uit drie gaspedaalmodi (Sport,
    Rock en Race) om de gevoeligheid van de respons van het gaspedaal aan te passen.
    Zo beschikt hij altijd op het juiste moment over het gewenste vermogen.

ROBUUSTHEID

  • Sterkere aandrijflijn – De assen en fusees van de RZR Pro R zijn sterker dan ooit. De
    nieuwe koppelbegrenzer beschermt de voorwielaandrijving tegen plotselinge
    vermogenspieken tijdens landingen met het gaspedaal ingetrapt.
  • Dual Path Clutch Cooling – Een volledig nieuw ontworpen luchtstroomsysteem beperkt
    de temperatuurstijging zodat de riem langer meegaat.
  • Solide componenten – Het chassis uit één stuk gecombineerd met een volledig
    doorgelaste rolkooi, de versterkte naven en de stevige gesloten stalen wieldraagarmen
    zorgen onder alle omstandigheden voor nog meer stijfheid, duurzaamheid en
    robuustheid. Ze geven de rijder de zekerheid dat zijn voertuig nergens voor terugdeinst.

RIJGEDRAG

  • Spoorbreedte van 188 cm – De grote spoorbreedte zorgt voor maximale stabiliteit op
    ruig terrein. De MaxLink-wielophanging met een veerweg van 74 cm en toespoorstang
    achter absorbeert moeiteloos alle oneffenheden en houdt de 32 inch grote Maxxis ®
    Rampage Fury-banden op de grond, zelfs bij hoge snelheden.
  • DYNAMIX DV – Overwin het terrein met vier nieuwe wielophangings- en besturingsmodi
    die honderden keren per seconde de input van de bestuurder en de machine bewaken.
    De demping van de ingaande en uitgaande slag wordt automatisch en onafhankelijk van
    elkaar aangepast om ervoor te zorgen dat alle wielen contact houden met de grond.
  • Nooit meer vast komen te zitten – De volledig gesloten stalen wieldraagarmen vóór met
    driedelige stabilisatorstangen en FOX ® 3.0 Live Valve X2 Internal Bypass-
    schokdempers zorgen voor een bruikbare veerweg vóór van 69 cm. De robuuste gesloten langsarmen met gepatenteerde toespoorstang achter, onderste draagarmen
    die voor een grote bodemvrijheid zorgen, de driedelige stabilisatorstang en nog een set
    FOX ® 3.0 Live Valve X2 Internal Bypass-schokdempers staan garant voor een op de
    markt ongeëvenaarde veerweg van 74 cm achter.
  • Een unieke ervaring – Met Ride Command heeft de rijder alle bedieningsfuncties onder
    handbereik. Dankzij innovatieve GPS-technologie kan hij hiermee bijvoorbeeld volgen
    waar de andere rijders uit de groep zich bevinden. Maar hij kan ook de instellingen van
    de wielophanging en de motor aanpassen of een playlist voor het Rockford Fosgate ® –
    audiosysteem aanmaken. De volledig neerklapbare en beklede kuipstoelen die in vier
    richtingen verstelbaar zijn en de meerpuntsveiligheidsgordels zorgen ook op de
    spannendste ritten voor comfort.
  • Remvermogen – Het hydraulische remsysteem met aluminium top hat-remschijven rondom en remklauwen met drie boringen vóór en twee boringen achter reageert direct op het intrappen van het rempedaal en brengt de machine in no-time tot stilstand.

RZR TURBO R
RZR TURBO R 4

Net als de RZR Pro R levert de RZR Turbo R af fabriek ongekende prestaties en een geraffineerd
totaalpakket. De RZR Turbo R maakt deel uit van het Polaris Wide Open-gamma. Hij heeft een
spoorbreedte van 188 cm en een chassis uit één stuk met DYNAMIX DV en robuuste gesloten
stalen wieldraagarmen die lange veerwegen mogelijk maken. Onder de motorkap ligt een
vloeistofgekoelde viertakt tweecilinderturbomotor met benzine-injectie die 181 pk levert aan de
van 5 boutgaten voorziene 15 inch wielen met 32 inch Maxxis ® Rampage Fury-banden.

rzr

De grote spoorbreedte geeft de RZR Turbo R een gespierde look. Hij is voorzien van dezelfde
compromisloze voorwielophanging als de RZR Pro R. De dubbele gesloten stalen
wieldraagarmen voor met driedelige stabilisatorstangen en de FOX ® 3.0 Live Valve X2 Internal
Bypass-schokdempers zorgen voor dezelfde bruikbare veerweg vóór van 69 cm als bij de RZR
Pro R. Dit alles garandeert een voor een side-by-side met turbomotor ongekend prestatieniveau.
Bovendien is de RZR Turbo R voorzien van een achterwielophanging die qua prestaties en
soliditeit die van zijn voorganger, de RZR Turbo S, ver achter zich laat. Dikke buisvormige
langsarmen met gesloten hoekstukken in combinatie met de gepatenteerde toespoorstang
achter, de onderste draagarmen die voor een grote bodemvrijheid zorgen en de FOX ® 3.0 Live
Valve X2 Internal Bypass-schokdempers houden de achterwielen stevig op de grond en in het
juiste spoor, mede dankzij een bruikbare veerweg van ongeveer 71 cm. De af fabriek
gemonteerde wielophanging in combinatie met het aangepaste chassis maken van de RZR
Turbo R een dominante machine, zowel op ruig, open terrein als op lastige, nauwe paden.

De robuustheid en kwaliteiten van de wielophanging in combinatie met de 181 paardenkrachten
zorgen voor een stabiliteit waarmee elk terrein kan worden getrotseerd. Het chassis uit één stuk
en de versterkte rolkooi garanderen dat de machine heel blijft en zorgen ervoor dat de rijder
zorgeloos alles uit zijn machine kan halen. Al met al is de RZR Turbo R ongeëvenaard in het
segment van de side-by-sides met turbomotor. Hij levert compromisloze prestaties voor de
diehard offroad-fans die alleen het beste willen.

 

“Net als de RZR Pro R doet de RZR Turbo R op geen enkel punt concessies,” aldus Wilson. “Dit model is vergeleken met zijn voorganger, de RZR Turbo S, op vele punten aangepast en combineert ongeëvenaarde prestaties en robuustheid met technologie en innovaties van een hoger niveau.”

 

VERMOGEN

  • 181 pk – De af fabriek gemonteerde turbomotor voert de RZR Turbo R moeiteloos over
    duinen, paden en rotsen. Hij zorgt voor razendsnelle acceleraties en levert altijd het
    vermogen dat de rijder nodig heeft om voorop te blijven.
  • Veel koppel bij lage toerentallen – De RZR Turbo R heeft een lagere lage gearing voor
    koppel in overvloed bij lage toerentallen. De vermogensopbouw verloopt over het
    gehele toerenbereik soepel zodat de machine ook op het meest veeleisende terrein uit
    de voeten kan.

ROBUUSTHEID

  • Chassis uit één stuk – Het chassis uit één stuk is gebouwd om lang mee te gaan en
    zorgt ervoor dat de superieure componenten van de wielophanging topprestaties
    kunnen leveren en alle oneffenheden kunnen absorberen.
  • Gesloten stalen wielophangingsdelen – De RZR Turbo R is voorzien van dubbele
    gesloten wieldraagarmen voor en een oersterk wielophangingssysteem dat perfect
    bestand is tegen de ruigste en meest veeleisende soorten terrein.
  • Versterkte componenten – Een versterkte rolkooi en naafunits in combinatie met een
    chassis uit één stuk zorgen voor een stijfheid die zelden wordt gezien bij af fabriek
    geleverde side-by-sides.

RIJGEDRAG

  • Spoorbreedte van 188 cm – Deze RZR met de grootste spoorbreedte van alle RZR-
    modellen en het revolutionaire 28 inch MaxLink-wielophangingssysteem met veerwegen
    van 71 cm absorbeert moeiteloos alle oneffenheden en biedt een perfecte stabiliteit.
  • Geoptimaliseerde wielbasis – Met een wielbasis van 244 cm (2-zitter) en 317,5 cm (4-
    zitter) profiteert de rijder van een optimale stabiliteit en een kleine draaicirkel: ideaal
    voor zelfs de meest uitdagende smalle paden.
  • DYNAMIX DV – Net als de RZR Pro R overwint de RZR Turbo R het terrein met vier
    nieuwe wielophangings- en besturingsmodi die honderden keren per seconde de input
    van bestuurder en machine bewaken. De demping van de ingaande en uitgaande slag
    wordt automatisch en onafhankelijk van elkaar aangepast zodat alle wielen contact
    houden met de grond.
  • Bruikbare veerweg van 71 cm – Bij de revolutionaire MaxLink-wielophanging met een
    veerweg van 71 cm zijn de schokdempers vóór rechtstreeks verbonden met de
    onderste draagarmen. Hierdoor kunnen langere schokdempers worden gebruikt met
    een reusachtige veerweg van 69 cm vóór en 71 cm achter. De gepatenteerde
    toespoorstang achter houdt de achterwielophanging in het juiste spoor voor een
    comfortabel en gemakkelijk beheersbaar rijgedrag.
  • Raffinement en rijcomfort – Innovatieve technologieën als Ride Command en het
    Rockford Fosgate ® -audiosysteem en praktische voorzieningen als de in vier richtingen
    verstelbare, volledig neerklapbare en beklede kuipstoelen en de
    meerpuntsveiligheidsgordels zorgen ook op de spannendste ritten voor comfort.
  • Remvermogen – Het hydraulische remsysteem met aluminium top hat-remschijven
    rondom en remklauwen met drie boringen vóór en twee boringen achter reageert direct
    op het intrappen van het rempedaal en brengt de machine in no-time tot stilstand.

Prijzen worden op een later moment bekend gemaakt. Kijk voor meer informatie op www.polarisbenelux.com