Het TH-Trucks Rally Team en CAP 4 Racing zullen een driekoppig team leiden met de Polaris RZR Pro R in de T4-categorie van de Dakar Rally, die plaatsvindt in Saoedi-Arabië vanaf 5 januari 2024.

Specialisten in competitie- en assistentietrucks met meer dan 25 jaar ervaring op dit gebied, heeft het TH-Trucks Rally Team samengewerkt met CAP 4 Racing om drie side-by-side voertuigen van de Polaris RZR Pro R te bouwen voor de T4-categorie van de Dakar Rally. Hiermee worden acht Polaris RZRs aan de startlijn gebracht; de grootste startopstelling die het merk heeft gezien in zijn 12 jaar deelname aan Dakar, vertegenwoordigd door het TH-Trucks-team, het Polaris Factory Xtremeplus-team en het Sebastien Loeb Racing-team.

“In 2021 hebben we het Polaris US Factory Racing Team ondersteund tijdens hun eerste Dakar Rally; dat is toen we voor het eerst een vonk zagen en het potentieel van dit merk hebben waargenomen”, aldus Alberto Herrera, technisch directeur van TH-Trucks. “Ik had al drie keer meegedaan aan de Dakar, en zo ontdekte ik de mogelijkheden van de SSV’s. Ik was op zoek naar verandering en kreeg ongelooflijke steun van onze dichtstbijzijnde Polaris-dealer, Polaris Burgos, dus dat was alle motivatie die ik nodig had om te proberen te winnen met de RZR Pro R.

“Dit voertuig is speciaal ontworpen met het oog op racen, en dat is iets wat erg belangrijk is als het gaat om concurrerend zijn in Dakar. We hebben betrouwbaarheid en kracht nodig, maar ook rekening houden met de kosten voor onze piloten; SSV’s zijn zeker goedkoper om te onderhouden dan een auto, wat het tot een nog toegankelijker en aantrekkelijk pakket maakt.”

Ontwikkeld door de specialisten in hoogwaardige rally-raidvoertuigen, CAP 4 Racing, zijn de RZR Pro R-eenheden uitgebreid getest in Marokko door Ariel Jaton, met veel aandacht voor de optimalisatie van aandrijfprestaties, gewichtsvermindering en verbeterde sterkte. Dankzij de betrouwbaarheid blijft de motor onaangeroerd, maar standaardelementen zoals de A-Armen en ophangingsankers zijn versterkt, evenals wijzigingen om de kans op kantelen te verminderen en een gewichtsvermindering van 100 kg; dit alles resulteert in verhoogde efficiëntie en manoeuvreerbaarheid. Om te voldoen aan de regelgevingsvereisten van de FIA T4, zijn andere wijzigingen aangebracht, waaronder nieuwe elektronica, een buizenframe en een brandstoftank van 130 liter.

“Het doel voor het jaar is om op het podium te staan”, vervolgde Herrera. “Met de krachtige Pro R zijn we ervan overtuigd dat we een podiumfinish kunnen behalen en dat alle drie de teams met succes de Dakar Rally kunnen voltooien, wat zeker geen gemakkelijke prestatie is. Wat het resultaat ook moge zijn, we kunnen er zeker van zijn dat Dakar 2024 een opwindende reis zal worden.”

Niet alleen gericht op de korte termijn, richt het team zich ook op het Spaanse CERTT-kampioenschap met twee al bevestigde eenheden. De teams zullen worden samengesteld door Domingo Román en Oscar Bravo, evenals de eigenaren van TH-Trucks en leiders van het project, Susana Hernando en Alberto Herrera, die voor het eerst zullen overstappen van trucks naar SSV’s.

De Dakar Rally 2024 begint op 5 januari