Hét magazine over quads, waterscooters en meer...

Quadrijden op de openbare weg, hoe zit het nu eigenlijk?

door

  • regelgeving quads
  • regelgeving quads

Omtrent de regelgeving van quads op de openbare weg is er de laatste tijd veel gesproken… Want hoe zit het nu eigenlijk?

Mag je nu wel of niet met je B-rijbewijs op een atv opstappen en ben je dan eigenlijk wel verzekerd? Laten we eerlijk zijn en melden dat wij het op een gegeven moment ook niet meer wisten… De diverse instanties spraken elkaar tegen en er bleken heel veel onjuistheden om dit onderwerp te zijn gepubliceerd op diverse websites. Onderstaand alvast een glimp van ons artikel betreft de regelgeving.

Zelfs nu alle rijbewijsregels voor quads en trikes helder zijn, blijft de overheidsvoorlichtingspagina ‘Wanneer mag ik op een quad rijden’ voor onduidelijkheden zorgen. Zo zou je zomaar in de veronderstelling kunnen komen dat je in Nederland probleemloos elk type ATV met een hoger vermogen dan 15 kW op kenteken kunt laten stellen. Buiten Europa worden sommige ATV’s namelijk standaard geleverd met een vermogen van 62,5 kW.

 

Volgens de overheid zijn er quads die zijn goedgekeurd als personenauto of bedrijfsauto. Tel daarbij op dat een autorijbewijs voor quads verplicht is en je trekt al snel de conclusie dat het mogelijk is om een zwaar model ATV in Nederland te laten keuren als auto, zonder snelheids- of vermogensbeperking. Wederom onjuist, zo laat de RDW weten: “Quads kunnen niet voldoen aan de eisen die aan auto’s worden gesteld, zoals botstesten.” Ook een ‘Side by Side’-voertuig – met rolbeugel en vijfpuntsgordels – wordt in ons land niet goedgekeurd als auto.

 

Volgens de RDW is een onbeperkt vermogen voor L7e-voertuigen in de praktijk pas mogelijk vanaf 1 januari 2016 en gaat deze vlieger alleen op voor zware terreinquads (L7e-B1) die aan alle nieuwe eisen voldoen. Is het vermogen onbegrensd, dan geldt een snelheidsbeperking van 90 km/u. Zoals al eerder genoemd blijft de vermogensbeperking wel bestaan voor oudere zware terreinquads die al een Nederlands kenteken hebben en voor ‘end of series’-consumentenmodellen

In het komende nummer van Quadxpress welke volgende maand in de winkels of bij je als abonnee op de deurmat ligt, lees je het complete artikel. Een artikel waaruit voor eens en altijd duidelijkheid moet kunnen worden verschaft.

Nog geen abonnee? Voor €18,99 ontvang je een jaar lang vier nummers! Meer weten? Kijk dan eens op www.quadreview.nl