Polaris RZR, het succesvolste merk in UTV racing, heeft de RZR Pro XP geïntroduceerd waarmee zijn drie fabrieksteamrijders de SSV-klasse zullen proberen te veroveren in de Dakar Rally 2021, een van ’s werelds meest uitputtende en historische woestijnraces. Het gerenommeerde RZR Factory Racing Team maakt gebruik van het in de industrie toonaangevende RZR Pro XP-platform en komt daardoor goed beslagen ten ijs om de strijd met het meedogenloze terrein van de Dakar aan te gaan en hun raceskills te laten zien in de eerste reis van Polaris naar de Dakar Rally.
“We doen er alles aan om onze innovatie te stimuleren en verheugen ons op de gelegenheid om voort te borduren op onze legendarische racegeschiedenis als merk. De successen en de lessen die we hebben geleerd in de racerij versnellen productinnovatie, waardoor we categoriebepalende producten kunnen blijven leveren aan onze toegewijde klanten”, aldus Steven Menneto, President van Polaris Off Road.
Blijven innoveren
Als het succesvolste merk in side-by-side racing is Polaris er samen met het RZR Factory Racing Team klaar voor om te blijven innoveren en de lat voor performance racevoertuigen hoger te leggen. De kennis die is opgedaan in de racerij, is cruciaal voor het toekomstige design van productievoertuigen. Talloze uren van onderzoek, ontwikkeling en tests op het racecircuit hebben het huidige RZR Pro XP-platform opgeleverd. Door het winnen van de Baja 1000, Baja 500, short course races, WORCS-races, East Coast XC races en UTV World Championships in het afgelopen jaar heeft de RZR Pro XP zich bewezen.
“We hebben ervoor gekozen om in Dakar uit te komen in de T4-klasse omdat we wilden laten zien waartoe de Polaris RZR Pro XP in staat is, datgene wat zijn DNA definieert: het streven naar constante prestaties. Voor ons voertuig zijn zo veel mogelijk voorraadonderdelen gebruikt om hun duurzaamheid en prestatievermogen te laten zien tijdens de strijd met de sterkste concurrenten ter wereld”, aldus Robert Wilmot, Polaris RZR Vehicle Architect en Lead Dakar Engineer. Op de waslijst aan Pro XP-voorraadonderdelen die het team zal gebruiken, staan onder andere de motor, intercooler, turbo, transmissie, naven en remklauwen van Pro Star. Ook de wielbasis van het voertuig komt uit de voorraad.
925cc turbomotor
De RZR Factory Racing RZR Pro XP wordt aangedreven door een 4-takt, tweecilinder turbomotor van 925 cc met brandstofinjectie, twee bovenliggende nokkenassen en een brandstofcel van 130 liter die een topsnelheid van 130 km/h kan halen. Een Motec®-ECU met custom-bedrading en -dashboard, custom-schakelpad en onboard diagnose zorgt voor optimale prestaties, terwijl een achterin gemonteerde radiateur met een custom-luchthapper een maximale luchtstroom garandeert. Een door Braille Battery® ontwikkelde, lichte lithiumbatterij zal de RZR Pro XP van energie voorzien tijdens zijn eerste Dakar-optreden.
FIA gehomologeerd chassis
Het team gebruikt tevens een door de FIA gehomologeerd chassis, dat is aangepast door Jimco Racing® en is gebaseerd op het Polaris RZR Pro XP-platform. Met een wielbasis van 2,44 meter, een 1,88 breed postuur en een custom-wielophanging met een extra veerweg van een kleine 4 cm ten opzichte van de standaard, is het voertuig gebouwd om te presteren in het ruwe Dakar-terrein. Er is voor een custom-FOX RACING SHOX®-wielophanging met een reservoir met grotere inhoud gekozen om de koeling en prestaties te verbeteren en de afstelmogelijkheden te vergroten. In de cockpit zorgen racestoelen en veiligheidsharnassen van Sparco® voor comfort en veiligheid voor de rijder gedurende de race van 12 dagen. In het chassis is ook een voorziening voor reserveonderdelen en gereedschap geïntegreerd die ongetwijfeld onmisbaar zullen zijn, aangezien er geen pitcrew zal zijn en de rijders onderweg zelf reparaties zullen moeten uitvoeren.
“Als onmiskenbaar leider in side-by-side racing zijn er hooggespannen verwachtingen en is de druk hoog als we ons debuut maken in de Dakar Rally, maar de RZR Pro XP biedt ons het ultieme wapen om het hoofd te bieden aan misschien wel de zwaarste, meest veeleisende raceomstandigheden ter wereld”, aldus Steve Kemp, Vice President van RZR. “We verheugen ons erop deze enorme uitdaging aan te gaan en zijn ervan overtuigd dat de gezamenlijke ervaring en expertise van Polaris RZR Factory Racing en Jimco Racing een succesformule blijkt te zijn.”
30″ BF Goodrich®-banden
Voor de ruim 8000 kilometer lange race heeft het team ervoor gekozen 30” high performance BF Goodrichte gebruiken om robuuste 15” Method Race Wheels® met beadlocks. Het voertuig is voorzien van een volledig hydraulisch four-corner schijfremsysteem met een dubbele hoofdremcilinder en door de rijder geïnitieerde Brake Bias voor optimale remprestaties en controle om langs de onbekende obstakels te navigeren die zo kenmerkend zijn voor de Dakar Rally.
Line-up
De line-up van Polaris RZR Factory Racing, bestaande uit Wayne Matlock met navigator Sam Hayes, Kristen Matlock met navigator Max Eddy en Craig Scanlon met navigator Keith Redstrom, staat onder leiding van de Dakar-legende Darren Skilton.
Ondersteuning van gerespecteerde merken
Het team wordt gesteund door een aantal zeer gerespecteerde merken in de offroad-industrie, waaronder 4 Wheel Parts, de grootste retailketen voor offroad-accessoires, BF Goodrich Tires, de officiële banden van de Dakar Rally, Method Race Wheels en FOX RACING SHOX. Sparco is de officiële leverancier van de veiligheidsuitrusting, racepakken en helmen van het team, terwijl de vormgeving van de uitrusting en kleuren en belettering van het voertuig voor rekening komt van Troy Lee Designs®. RZR Factory Racing Pro XP-voertuigen worden ook ondergesteund door Motul, Braille Battery, Motec en Jimco Racing, en daarnaast door Rigid Industries®, Trayco, Shiftpod® en Factory Canopies.
Het team rijdt de zwaarste race ter wereld van 3 januari 2021 tot en met 15 januari 2021 in Jeddah, Saudi-Arabië.