BRP (het moederbedrijf van Can-Am), wil het landschap van de recreatieve side-by-side categorie definitief veranderen met de lancering van de gloednieuwe Maverick R! Gebouwd om alle prestatie barrières te verbreken, zal de Maverick R de off-road wereld vanaf volgend jaar definitief op zijn kop zetten!
De Can-Am Maverick R is ontworpen vanuit het oogpunt en daarmee alle behoeftes van de veeleisende rijder. Dit in combinatie met Can-Am’s eigen oogpunt om altijd op zoek te gaan naar nóg betere prestaties heeft de fabrikant een side-by-side ontwikkeld die de concurrentie -voorlopig- weer op achterstand zet. Hij beschikt namelijk over een toonaangevende 240pk sterke motor, die Can-Am niet meer aan een CVT koppelt, maar aan een Dual Clutch Transmission, oftewel een DCT. Naast deze motor, beschikt de nieuwe R over een nog verder verbeterde veerweg en een reeks aan andere verbeterde technologieën om de rijervaring naar een hoger niveau te tillen.
“Can-Am gelooft dat vooruitgang niet komt door stilstand en de opwindende nieuwe Maverick R vertegenwoordigt onze inzet om een machine te creëren die de industrie zal veranderen door de grenzen van de huidige prestaties en het ontwerp te doorbreken en de rijervaring naar een geheel nieuw niveau te tillen. Met een 240 pk sterke krachtbron, een hypermoderne DCT-versnellingsbak en het chassis en de ophanging om het vermogen te benutten, is de nieuwe Maverick R echt een side-by-side die klaar is voor wedstrijden en speciaal gebouwd is voor de meest veeleisende rijders.”
Sandy Scullion, President, Powersports Group bij BRP
Motor en Transmissie
Het hart van de Maverick R is de 999cc grote 999T Rotax driecilinder viertaktmotor, gekoppeld aan een turbo en elektronische brandstofinjectie. Het resultaat is een bijna angstaanjagende 240pk. De Maverick R zet het vermogen sneller en efficiënter dan ooit op de grond en maakt gebruik van de allereerste Rotax off-road DCT-versnellingsbak met zeven versnellingen. De versnellingen laat je desgewenst automatisch schakelen of geheel manueel met de flippers achter het stuur.
De Can-Am Maverick R heeft zich in de racerij al bewezen dankzij een uitgebreid onderzoek en ontwikkeling. De Can-Am heeft een geoptimaliseerd luchtinlaatontwerp voor eenvoudig onderhoud en topprestaties. Dubbele brandstofinjectoren voeden elke cilinder, terwijl de eerste elektronische wastegate in zijn klasse, de druk van de turbo regelt. Hierdoor worden de prestaties van de R gemaximaliseerd, ongeacht wat de omstandigheden zijn.
Rijmodi
De nieuwe Maverick beschikt over drie verschillende rijmodi: Normal, Sport en Sport +. De rijmodus Normal biedt een soepele gasrespons en schakelt via de DCT-transmissie bij de 3.500-4.500 tpm. De Sport-stand biedt een verbeterde gasrespons en schakelt pas 8.500 tpm. De Sport + is voorzien van Advanced Response Technology (ART) en geeft een optimale gasrespons, schakelt bij 8.500 tpm en heeft een zeer effectief anti- ‘turbo-gat’ systeem. ART creëert namelijk een voorbelasting voor de turbo door een enkele cilinder af te sluiten, de ontstekingscurve te vertragen en de positie van het gasklephuis te maximaliseren voor een optimale luchtstroom. Zodra het gaspedaal wordt gevloerd, gaat de derde cilinder weer meedoen en worden er maximale prestaties bereikt.
Chassis en ophanging
Een revolutionaire krachtbron heeft een revolutionair chassis nodig om het vermogen aan te kunnen. De Maverick R heeft een zeer sterk v-vormig chassis en een kooi van stalen buizen in twee fasen voor meer sterkte, stijfheid en optimale prestaties van het voertuig. Het nieuwe chassisontwerp vermindert de spanning op boutverbindingen aanzienlijk, inclusief de voor- en achterwielophangings componenten die zijn uitgerust met dubbel gebonden bussen voor een stillere en soepelere rijervaring. Om aan de eisen van de krachtige motor en het chassis te kunnen blijven voldoen, heeft de Maverick R een voetprint (oftewel de afstand tussen de 4 wielen) die toonaangevend is in zijn klasse, met een breedte van 195,6 cm en een wielbasis van 274,3 cm voor optimale stabiliteit en handling.
Een nieuw, zwaar uitgevoerd ontwerp van de tall-knuckle wielophanging zorgt voor comfort en prestaties voor de rijder. Het ontwerp stelt de Maverick R in staat om zijn volledige potentieel te bereiken op de trail of op het circuit, met 25″ veerweg voor, 26″ achter en 17″ bodemvrijheid. De unieke ophangingsconfiguratie van aluminium uit de ruimtevaart vermindert ook de belasting op de componenten en zorgt voor superieure schokabsorptie, grotere torsiestijfheid en verbeterde stabiliteit en handling.
Een onverslaanbare combinatie van Smart-Shox, de nieuwste Fox Live Valve Gen 3-technologie in combinatie met Fox 2.5 PODIUM- en 3.0 PODIUM-schokdempers, zorgt ervoor dat de Maverick R soepel over de meest verraderlijke woestijnpaden glijdt. Dankzij het gepatenteerde elektronische hoofd- en basisventiel van Fox heeft de Maverick R een zes keer zo groot compressieafstelbereik als elk ander voertuig op de markt. Met meer dan 200 realtime aanpassingen van de vering per seconde en de mogelijkheid om in minder dan tweehonderdste van een seconde van een zachte naar een harde klep te gaan, geeft het veersysteem van de Maverick R vertrouwen bij elke rem, acceleratie en bocht.
Om het vermogen op de grond te krijgen is de Maverick R uitgerust met 32-inch Tenacity XNR ITP-banden (32x10Rx16) die gemonteerd zijn op 16-inch aluminium beadlock wielen. De robuuste 16-inch wielen hebben ook de eerste zes-bouts, 139,7 mm boutpatroon, wat standaard is voor veel automotive trucks en een vereist element om het toegenomen vermogen en koppel van het nieuwe voertuig aan te kunnen. De remkracht van de Maverick R wordt geleverd door 265 mm remschijven voor, die worden vastgehouden door 32 mm hydraulische remklauwen met drie zuigers, terwijl de 255 mm remschijven achter worden vastgehouden door 30 mm hydraulische remklauwen met twee zuigers.
Rijervaring en kenmerken
Elk detail van de Maverick R is tijdens het ontwerp- en engineeringproces grondig onder de loep genomen om een geweldige rijervaring te garanderen, waarbij comfort, prestaties, kwaliteit en gebruiksgemak in balans zijn gebracht. Het geavanceerde interieur creëert een meeslepende rijervaring met precieze ergonomie en een 10,25-inch digitaal touchscreen voor maximaal zicht en controle.
De Ergo-Lok cockpit heeft viervoudig verstelbare stoelen voor de bestuurder en passagier, met een lage zitpositie en aanpasbare ondersteuningsopties voor de beste rijervaring. De configuratie van het interieur en de bedieningselementen bieden een naadloze, intuïtieve ervaring van het infotainmentscherm tot het telescopische stuurwiel met bedieningstoetsenbord. Het stuurwiel is ook voorzien van optionele, op superauto’s geïnspireerde schakelflippers voor razendsnel schakelen. Het intuïtieve ontwerp is ook terug te vinden in de opbergoplossingen, met een centraal afgesloten opbergvak voor mobiele telefoons en een gemakkelijk bereikbaar handschoenenkastje voor de passagier. De gestroomlijnde halfronde deuren uit één stuk omsluiten de cockpit van de rijder en vullen het interieur net zo goed aan als het exterieur, met een vlakke pasvorm die ook de carrosserielijnen van het voertuig afrondt.
De Maverick R, een primeur voor Can-Am Off-Road, is uitgerust met een nieuw 10,25 inch touchscreen display, dat een intuïtieve gebruikersinterface biedt met informatie over de prestaties van het voertuig, statistieken, navigatie via de BRP GO! app, muziek, telefoonconnectiviteit en camera’s voor en achter.
Vanaf november in Europa
Lang wachten op de Maverick R hoeven we niet, de importeur van de Benelux laat namelijk in een reactie weten dat de productie inmiddels al is gestart en we de eerste nieuwe Maverick R’s al in november kunnen verwachten!