‘s Werelds eerste toegewijde off-road Airbagsysteem, Tech-Air Off-Road, is een door de FIM goedgekeurd Airbagsysteem dat specifiek is ontworpen om de uitdagingen van snel off-road rijden en Rallies aan te kunnen, evenals ongeëvenaarde bescherming van het bovenlichaam op de trails te bieden. Tech-Air® Off-Road wordt geleverd met 3 rijmodi: ENDURO, RALLY EN STREET, waardoor het de perfecte keuze is voor elk type off-road en avontuurlijk rijden.

Ontwikkeld en getest sinds 2017, met honderden professionele Rally- en Dakar-rijders, en onder de zwaarste omstandigheden op alle soorten terrein, werd het Tech-Air® Off-Road-systeem gebruikt door 107 rijders in de Dakar van 2024, inclusief het volledige podium met Ricky Brabec, Ross Branch en Adrien Van Beveren, evenals de rest van de top 8-rijders.

Alpinestars Tech-Air

De crashdetectie-algoritmen van Tech-Air® Off-Road zijn verfijnd met meer dan 10.000 uur en miljoenen kilometers aan geregistreerde rijgegevens. Nu kunnen motorrijders over de hele wereld vertrouwen op dezelfde bescherming als topprofessionals.

Het Tech-Air® Off-Road-systeem is een perfecte oplossing voor elk type avontuur, enduro en dual-sport rijder, waardoor gebruikers eenvoudig en snel hun rijmodusalgoritme kunnen kiezen op basis van het gekozen type terrein of rijstijl. Trek eenvoudig het systeem aan, rits het dicht, rijd naar de trails, schakel het display in om de gewenste rijmodus te selecteren en begin het avontuur. Het activeren van het Tech-Air® Off-Road-systeem is net zo eenvoudig als het dicht- of openritsen van het systeem; een vibrerende haptische waarschuwing van 2 seconden meldt de rijder wanneer het systeem is geactiveerd of gedeactiveerd.

Alpinestars Tech-Air

AI-technologie

Het Tech-Air® Off-Road-systeem maakt gebruik van een reeks tri-axiale sensoren, waaronder 3 versnellingsmeters en 3 gyroscopen, die op hun beurt communiceren met de computer van het systeem en elke milliseconde, of duizend keer per seconde, gegevensinvoer verzenden. Het systeem biedt de mogelijkheid om 3 afzonderlijke rijmodi te selecteren: ENDURO, RALLY EN STREET. Elke rijmodus biedt een geoptimaliseerd rijalgoritme waardoor het systeem een dreigende impact kan detecteren en het beschermende airbag in crashsituaties kan activeren. • ENDURO-modus is geoptimaliseerd voor langzaam en gemiddeld snel trailrijden, op onverharde oppervlakken zoals grind, rivierbeddingen, modder en ander natuurlijk terrein. • Het RALLY-algoritme is geoptimaliseerd voor snel off-road rijden op elk type terrein, inclusief cross-country, Baja en Rally Raid-competitietoepassingen. RALLY-modus wordt aanbevolen voor rijden gekenmerkt door langere rechte stukken met meerdere hobbels en verschillende soorten terrein doorkruist met hogere snelheden, het meest typische woestijnterrein met duinen en zanderige grond, grind en open landelijke omgevingen. • STREET-modus, net als bij andere Tech-Air®-systemen, is geoptimaliseerd voor elk type straatrijden op verharde wegen.

Airbagdekking en bescherming van de rijder

Het Tech-Air® Off-Road-systeem is een dubbel activeringssysteem en wordt geleverd met twee gasinflators, waardoor rijders twee afzonderlijke airbagactiveringen kunnen ervaren voordat ze de gasinflatorbussen moeten vervangen. Dit betekent dat een rijder een activering kan ervaren, kan opstaan en kan doorgaan, wetende dat er nog een activering gereed staat om hen te beschermen indien nodig. Het vervangen van de gasinflator is snel en eenvoudig en wordt nog handiger dankzij de mogelijkheid voor klanten om hun eigen busjes te vervangen (beschikbaar in sommige landen die persoonlijke behandeling van gasinflators toestaan). Bovendien, als de airbagblaas zelf niet is beschadigd tijdens een activering, is de blaas gecertificeerd voor maximaal vier individuele activeringen voordat service nodig is.

Tech-Air app en systeemsoftware-updates

Wat betreft andere functies en voordelen is het Tech-Air® Off-Road Bluetooth-ingeschakeld, waardoor rijders hun systeem eenvoudig kunnen bijwerken met nieuwe releases van de software via de gratis Tech-Air® App. Daarnaast zijn er tal van functionaliteiten binnen de app, waardoor rijders de status van het systeem kunnen controleren, de gebruikershandleiding kunnen raadplegen en hun ritten kunnen opnemen op een verbeterde Google-kaart, om er maar een paar te noemen. Wat betreft de levensduur van de batterij, zal een volledig opgeladen batterij het systeem voorzien van 30 uur actieve rijtijd. Een lege batterij laadt volledig op in ongeveer 4 uur; het opladen van de batterij gedurende ongeveer 1 uur zal ongeveer 8 uur rijtijd bieden.