Met een eerste rijindruk van de CFMoto X4 hebben we met Quadxpress een wereldprimeur in handen. Dankzij importeur Mooof nv kregen we op het terrein van Experience Island in Loon op Zand – nog voor de officiële introductie – de kans om de eerste meters te maken met CFMoto’s nieuwe middenklasser.


Kijken we naar het uiterlijk, dan kunnen we niet om het design heen. De opvolger van de Cforce 450 is compleet nieuw restylet en maakt gebruik van een sterker kunststof materiaal. Ook de rest is compleet nieuw, van het zadel tot aan het lichtere (maar sterkere) frame. Dat het geheel sterker is geworden zien we ook terug in het toegenomen draaggewicht op de voor- en achterdragers. Plaatsnemend achter het stuur valt op dat de stuurschakelaars compleet nieuw zijn en voor een ATV behoorlijk luxueus aanvoelen, zo is er zelfs verlichting aanwezig in het knoppencluster op de linker stuurhelft. Ook het lcd-display is nieuw en overzichtelijker dan voorheen. Andere belangrijke updates zijn de grotere tank (nu 17 liter) en de nieuwe stuurinrichting, die zelfs als er voor een versie zonder stuurbekrachtiging wordt gekozen nog altijd 25% lichter stuurt dan zijn voorganger. Motorisch werden er aanpassingen gedaan aan het deksel van de CVT, waardoor er makkelijker onderhoud aan uitgevoerd kan worden.

De eerste test mochten we uitvoeren op een glanzend oranje (hij komt er ook in het blauw, groen en beperkt in wit) versie, een kleur die lekker vlot oogt. Dezelfde Cforce 450 is ook leverbaar in het groen, blauw en beperkt ook in het wit. Met de nieuw vormgegeven sleutel is een druk op de knop voldoende om de nieuwe X4, die straks gewoon als Cforce 450 door het leven gaat, tot leven te wekken. De 31pk worden opgewekt uit een vloeistofgekoelde 1-cilinder.

De lange versie (er is ook een korte uitvoering) die wij reden is daarmee vlot uit de startblokken, maar ook het eerste stuurgevoel met de nieuweling voelt goed aan. Comfortabel ook, iets wat je duidelijk kan voelen en te wijten is aan de nieuw ontworpen voorwielophanging die duidelijk comfortabeler is dan voorheen. Waar CFMoto ook trots op is, is dat de vibraties zijn gereduceerd en volgens de fabrikant zelf de minste trillingen doorgeeft in vergelijking met zijn directe concurrenten.

In de volgende uitgave van Quadxpress komen we uitgebreid terug op de eerste bevindingen van de CFMoto Cforce 450 en 520 (de X4 en X5), want zeer binnenkort reizen we al af naar Zuid-Frankrijk voor de officiële persintroductie. Meer info volgt dus, maar de eerste bevindingen beloven al veel goeds… De nieuwe Cforce 450 X4 is vanaf heden beperkt leverbaar voor een vanafprijs van €8.491,- in Nederland en €7.499,- in België.

Met speciale dank aan Jerom Barbé en Arnaud De Clerck, van Mooof nv voor het ter beschikking stellen van de modellen. En niet te vergeten QFF uit Eersel voor het gereedmaken van de nieuwe machines

Meer info kijk op www.cfmotobenelux.eu

Tekst Raymon de Kruijff
Foto’s Andrew Walkinshaw