In navolging van onze eerdere test met de Scrambler XP 1000 S, bood Polaris Benelux ons de kans om de smallere XP 1000 aan een test te onderwerpen op de uitdagende baan in Oss: de Witte Ruijsheuvel!

Polaris Scrambler

 

Laten we eerlijk zijn: op het eerste gezicht lijkt de XP 1000 niet zoveel anders dan de S-uitvoering die we eerder reden. We zien dezelfde agressieve lijnen en om het ons nog lastiger te maken: een identieke kleurstelling. Gelukkig wordt het allemaal duidelijk als je ze naast elkaar ziet staan, bovendien voert Polaris Benelux de XP 1000 S vanaf modeljaar 2022 in het nieuwe Radar Blue.

De XP die we dit keer testen is met zijn 123,4 centimeters (of 49 inch) duidelijk smaller dan de S, maar ook aan de achterzijde zien we direct verschillen in de vorm van de dubbele uitlaten en een iets andere positionering van de led-achterlichten. Kijken we verder dan zien we vooral een imposante quad voor onze neus staan, met de inmiddels bekende en vlijmscherpe Polaris-lijnen die de Amerikanen in al hun modellen laten terugkomen. Ook het digitale 4” lcd-display op het stuur is bekend. Alle info die je maar wenst op te roepen kan worden weergegeven en wellicht nog wel iets meer. Zo valt er af te lezen in welke stand (er zijn er 3) de elektronische stuurbekrachtiging staat ingesteld. De knoppen op het stuur zijn ook bekend, alleen staat het stuur ten opzichte van de S-uitvoering lager geplaatst.

Imponerende ProStar 952

Aan vermogen is er op de XP 1000 geen gebrek. Zo monteert Polaris haar bekende ProStar 952 motor, normaal gesproken goed voor een slordige 90pk, maar als L7e gereduceerd tot een nog altijd indrukwekkende 68,7pk. Het koppel van 91Nm moet ervoor zorgen dat geen hellingshoek te gek is. Het motorblok is voorzien van elektronische brandstofinspuiting van Bosch en gekoppeld aan een automatische PVT-transmissie. Die transmissie bedien je met een stevige keuzehendel aan de rechterzijde, met de knoppen op het stuur schakel je desgewenst de 2WD of 4WD in. Zowel aan de voor- als achterzijde monteert Polaris instelbare schokdempers op de dubbele A-armen, zodat nagenoeg iedereen zijn of haar perfecte veerafstelling zal weten te vinden. Naast de eerdergenoemde elektronische stuurbekrachtiging (EPS) noteren we ook een Engine Braking System (EBS) en ADC. Dat laatste zorgt ervoor dat het EBS wordt gebruikt tijdens een afdaling, waardoor je die veilig kunt inzetten.

Leuk al die specificaties, oog in oog met een quad als deze wil je maar één ding en dat is rijden! Neem plaats op de Polaris en na het opstarten van het ProStar blok zal je de eerste rondes vooral geïmponeerd raken. De Scrambler is namelijk sportief tot en met. Dankzij de smallere opbouw voelt het allemaal nog indrukwekkender, maar grip is er dankzij de 26” CST-banden in overvloed. De bodemvrijheid is met 22,9cm voor en 26cm achter weliswaar minder dan bij de S, in Oss hebben we hier geen last van gehad. Ook de schokdempers weten de grootste oneffenheden makkelijk op te vangen, maar het is vooral het stuurgedrag en de berg vermogen die de motor levert, wat de meeste indruk maakt. Sturen gaat makkelijk, ook als je besluit de 4WD continu aan te laten staan.

Krachtige remmen

Die kracht moet ook vertraagd kunnen worden en daar hebben ze bij Polaris eveneens aan gedacht. Het voertuig heeft een stel zeer krachtige remmen, compleet met stalen remleidingen voor een gevoelige remdruk. En toch, eigenlijk vertraag je al zo hard op de motor dat je die remmen nauwelijks nodig hebt. We schreven hierboven al even dat de Polaris ook met de 4WD aan erg gemakkelijk rijdt, het wordt echter pas écht leuk als je kiest voor de 2WD. Nu is het namelijk tijd om met de quad te kunnen spelen: zet in een bocht vol het gas erop en je komt als een volwaardig driftkoning de bocht omzetten. Misschien niet het allersnelste, maar wel de meest spectaculaire (en stiekem ook de leukste) manier om de Scrambler op de baan van Oss te rijden.

Polaris Scrambler

 

Maar op de baan in Oss kan je natuurlijk ook met de brede XP 1000 S goed uit de voeten. De Scrambler waarmee wij reden is bijna 20cm smaller dan de S en dat betekent dat we ook op het uitgezette smalle parcours naast de crossbaan terecht kunnen. Op een langzaam tempo dit keer, over boomstronken en andere hindernissen, al kunnen we opnieuw niet echt over hindernissen spreken. Niet voor de Scrambler althans, want die neemt ze zonder tegen te sputteren. Het is een kwestie van netjes met je rechterduim omgaan, het lichte stuurwerk doet vervolgens de rest. Op de paden waar we nu rijden, met veel takken en dergelijke, komen ook de standaard gemonteerde handkappen goed van pas. Ze zien er niet alleen schitterend uit, ze beschermen je handen daadwerkelijk. Om ook de machine en de bijbehorende componenten te beschermen noteren we een flinke bullbar aan de voorzijde, aan de onderzijde zien we kunststof beschermplaten, die we eveneens aan de onderzijde van de voorwielophanging zien. Allemaal om schade aan je geliefde vierwieler te voorkomen, mocht de 29,2cm grondspeling niet voldoende blijken.

Conclusie

Polaris heeft al sinds jaar en dag een indrukwekkende line-up. Een line-up die tevens niet stilstaat en met grote regelmaat wordt vernieuwd of een grote update krijgen. Na onze eerdere test met de Scrambler XP 1000 S, was het wachten op de mogelijkheid om de XP 1000 aan de tand te voelen. Die mogelijkheid diende zich aan op de baan in Oss en is er vooralsnog één die we niet snel zullen vergeten.

De Scrambler XP 1000 bleek namelijk een complete allrounder. Hij is te rijden als een full-race machine, maar door zijn smallere bouw ten opzichte van de S kan er ook trail mee worden gereden of banjer je er vol mee door de modder. Hij kan het allemaal en doet dit op een overtuigende manier! Iets wat je eigenlijk zelf moet ervaren… De Polaris Scrambler XP 1000 EPS staat, zoals wij hem reden als L7e, bij de dealer vanaf €21.890,- (BE €18.990,-).

 

Technische specificaties

Polaris Scrambler XP 1000 EPS 

  • Motor – 952cc 2-cilinder, 4-takt DOHC
  • Koeling – vloeistof
  • Brandstofsysteem – injectie
  • Vermogen – 68,7pk @ 5.750 tpm
  • Koppel – 91,4Nm @ 5.000 tpm
  • Transmissie – automatisch PVT
  • Aandrijving – op afroep true AWD/2WD
  • Startsysteem – elektrisch
  • Ophanging voor – dubbele A-arm, 22,9cm veerweg
  • Ophanging achter – onafhankelijk, 26cm veerweg
  • Remmen voor – schijf
  • Remmen achter – schijf
  • Banden voor – 26×8-14
  • Banden achter – 26×10-14
  • Maten – 212 x 123,4 x 140,8 cm
  • Grondspeling – 29,2cm
  • Wielbasis – 134,6cm
  • Zithoogte – 89cm
  • Tankinhoud – 19,9L
  • Gewicht (rijklaar) – 353 kg
  • Trekgewicht (geremd) – 680kg
  • Prijs – NL/BE L7e € 21.890,- / € 18.990,-
  • Importeur NL/BE – Polaris Benelux
  • Website – PolarisBenelux.com