Hét magazine over quads, waterscooters en meer...

Dakar 2023 – interview rijders Sébastien Loeb Racing team

door

De Dakar Rally van 2023 is officieel van start gegaan. Voorafgaand aan het grote evenement sprak Polaris Off Road met de twee piloten van het Sébastien Loeb Racing team in de SSV (T4) strijd om meer te weten te komen over hun aspiraties en voorbereidingen op ‘s werelds zwaarste rally.

Het team van Sébastien Loeb Racing bestaat uit twee SSV-ploegen: Xavier de Soultrait en copiloot Martin Bonnet (#415) en Florent Vayssade en copiloot Nicolas Rey (#418). Na in totaal negen keer eerder aan de Dakar Rally te hebben deelgenomen, allemaal op een motorfiets, zal de Dakar-race van dit jaar een nieuw perspectief bieden voor Xavier de Soultrait, die zowel snel als slim zal racen om zoveel mogelijk kennis op te doen van zijn eerste SSV Dakar. Florent Vayssade daarentegen neemt voor de vijfde keer deel aan de Dakar Rally 2022 in een SSV, na vier edities op een motorfiets, en zal zijn inzicht en ervaring gebruiken om hem op weg te helpen.

Waarom heb je besloten om deel te nemen aan de Dakar Rally in een side-by-side voertuig?

“De Dakar Rally op een motor is de afgelopen tien jaar het ritme van mijn leven geweest, en het is een prachtig avontuur geweest,” aldus Xavier de Soultrait. “Ik heb er altijd van gedroomd om de Dakar ooit op vier wielen te rijden, en de SSV is daarvoor de ideale categorie. Ik heb de kans gehad om een raid te doen, een paar dagen te testen in Frankrijk en in oktober mee te doen aan het Polaris Camp Maroc avontuur, maar mijn eerste echte ervaring met de RZR zal Dakar 2023 zijn. Ik begin nu aan een nieuw verhaal met als doel ooit de Dakar te winnen, dus dat is super spannend.”

“Het is een heel natuurlijke beslissing om voor de Dakar Rally over te stappen van motoren naar SSV’s”, zegt Florent Vayssade. “Het is een ideale omschakeling – en ik kan me nu puur op het rijden concentreren zonder me zorgen te maken over de navigatie. Ik moet het lagere zicht op het parcours beheersen, maar het grote positieve punt is natuurlijk de verhoogde veiligheid met een SSV in vergelijking met een motorfiets. Bovendien maakt het idee om dit avontuur en al die emoties te delen met een copiloot de SSV tot een must voor mij.”

Wat waren je eerste indrukken van de RZR Pro R?

“Tot nu toe hebben we gezien dat het voertuig erg stevig is, wat ons veel vertrouwen geeft om Dakar in te gaan,” zei Xavier de Soultrait. “De Pro R is ontworpen voor rallyritten”, vervolgt Florent Vayssade. “Zijn brede wielbasis, oversized chassis, nieuwe motor met ongelooflijk vermogen en agressieve look… We kunnen niet wachten om de eerste bochten te nemen op de klassementsproeven in Saoedi-Arabië.”

Hoe heb je je dit jaar voorbereid op de Dakar Rally?

“Polaris Frankrijk liet me een Polaris RZR gebruiken om te oefenen in Auvergne, en ik heb elke maandag gekart om mijn rijvaardigheid scherp te houden. Fysiek ging het erom mijn bovenlichaam zo fit mogelijk te houden,” aldus Xavier de Soultrait. “Ik heb dezelfde training gevolgd als op de motor”, zegt Florent Vayssade. “Veel mountainbiken, wegfietsen, een gepersonaliseerd fitnessprogramma voor core stability en niet te vergeten een gezonde levensstijl als kern van mijn voorbereiding.”

Wat hoop je te bereiken in de Dakar Rally van 2023?

“Mijn belangrijkste doel is om de komende jaren te winnen in de SSV-categorie,” aldus Xavier de Soultrait. “Dit jaar zal het doel zijn om het juiste ritme te vinden, snel en veilig te zijn en geen ernstige fouten te maken. Natuurlijk zullen we proberen gebruik te maken van onze kennis en ervaring opgedaan tijdens eerdere Dakar-evenementen op de motor en zoveel mogelijk informatie te noteren om ons in toekomstige Dakar-edities te sturen.”

“Het mooie is dat we met het team van Sébastien Loeb Racing vanaf het begin integraal betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe Pro R”, aldus Florent Vayssade. “Voor 2023 richten we ons op onze ontwikkeling met het RZR-voertuig, zodat het zo betrouwbaar mogelijk wordt voor de komende seizoenen.”

De Dakar 2023 gaat door, en de Sébastien Loeb Racing-ploegen racen naar de rustdag in de eerste helft van deze extreem lange en zeer uitdagende reis, beide met een gezamenlijk doel; het team helpen zijn kerntaak te vervullen, namelijk de leidende rol spelen in de SSV T4-categorie in hun vijfjarige rally-raid-programma in samenwerking met Polaris Off Road Vehicles.

Volg de voortgang van het team op Facebook en Instagram

www.polarisbenelux.com