In Dakar 2021 zal het Polaris Xtreme+-team voor het tiende jaar vertegenwoordigd zijn met de Polaris RZR. De legendarische Dakar-rally is bepalend geweest voor zowel het verleden als de toekomst van het rallyrijden met side-by-sides.

In 2012 nam het Xtreme+-team voor het eerst met de Polaris RZR deel aan de Dakar, toen er nog niet eens een speciale klasse voor dit soort SSV’s bestond. Dat eerste jaar bracht het Xtreme+-team al meteen een zege in het T3-klassement met Willy Alcaraz als rijder. Daarmee werd Polaris de eerste fabrikant van side-by-sides die de Dakar uitreed, en als klap op de vuurpijl ook nog wist te winnen! Het begin van een lange reeks ongeslagen Dakar-rally’s voor Xtreme+…

In wat door velen wordt gezien als de zwaarste rally ter wereld zagen we het Xtreme+-team van 2012 tot 2017 in totaal zes keer eindigen op de hoogste trede van het erepodium voor het T3-klassement. Daarnaast telt het palmares van dit in Frankrijk gevestigde team vijf zeges in de Silkway Rally, zes FIA wereldkampioenstitels, vijf zeges in de Qatar Cross Country Rally, acht zeges in de Abu Dhabi Desert Challenge en nog verschillende overwinningen in andere rally’s en woestijnrally’s.

Marco Piana, teamleider van Xtreme+: “De Polaris RZR is de side-by-side waarmee ons wereldwijde rallyraid-avontuur begon. We zijn dus erg verheugd met dit 10-jarige jubileum! We hebben onvergetelijke ervaringen opgedaan en van de negen keer dat we de Dakar reden hebben we zes keer de zege gepakt. Wat niet wil zeggen dat we de strijd om de titel nu maar gestaakt hebben!”

Om een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan de lange reeks podiumplaatsen keert het Xtreme+-team in 2021 terug in de Dakar met een nieuw monster: de RZR Pro XP.

Dat er dit jaar veel belangrijke rally’s zijn geannuleerd vanwege Covid-19 heeft het Xtreme+-team niet verhinderd om ter voorbereiding op de Dakar volop testwerk te verrichten met de Pro XP. Per slot van rekening is de Dakar een van de zwaarste off-road wedstrijden ter wereld die het uiterste vergt van mens en machine.

“Dit jaar zijn we met de nieuwe RZR Pro XP van de partij in de Dakar, en ik kan wel zeggen dat het een fantastische machine is,” vervolgt Marco. “We hebben zes maanden ontwikkeling gestoken in de machine – zes maanden hard werken, analyseren en samenwerken met Polaris om de machine zo goed mogelijk af te stemmen op het team – en na de eerste twee dagen testen waren de meningen unaniem: het is een gemakkelijk rijdende, robuuste en comfortabele machine die alle ontberingen van de Dakar zal kunnen trotseren.”

Het testwerk in Tunesië is onlangs afgesloten na 1600 kilometer rijden over grote zandduinen en technische rotsachtige parcours. Daarmee heeft het team in totaal 4000 testkilometers met de RZR Pro XP afgelegd.

“De prestaties en de kwaliteit zijn de beste eigenschappen van de Pro XP,” vervolgt Marco. “We hebben een heel goed gevoel over deze machine en het team is erg positief over de kansen in de Dakar-rally. We rijden op supersterke en betrouwbare Apache-banden van CST en de complete aandrijflijn van Sky Works in combinatie met de ophanging van het Franse merk Donnere is erg efficiënt. Op hoge snelheid kan de Pro XP alle obstakels bedwingen en zelfs als ze op het laatste moment opdoemen is hij goed te corrigeren, wat ons veel vertrouwen geeft voor de moeilijke situaties die ons in de Dakar ongetwijfeld te wachten staan.”

 

Het testwerk gaat op dit moment verder in Fontjoncouse (Frankrijk). Het team rijdt de zwaarste rally ter wereld van 3 t/m 15 januari 2021 in Jeddah, Saudi-Arabië.

Blijf op de hoogte van de voorbereidingen op de Dakar en volg het Polaris Xtreme+-team op Facebook. Kijk voor meer informatie over de Dakar-rally op www.dakar.com