Met de RZR Turbo R introduceert Polaris een compleet nieuwe side-by-side. Deze RZR Turbo R markeert een enorme vooruitgang in de technologie van de side-by-side klasse.

Er zijn maar weinig voertuigen zo terreinvaardig als Side-by-sides. Inmiddels zijn het vaak echter meer racemachines dan offroaders, ook omdat de onderstellen steeds beter worden en de motoren steeds meer vermogen leveren. Wat bij Can-am de Maverick X3 is, is bij Polaris nu de Turbo R. Beresterk en in standaarduitvoering al voorzien van een bijna onbeschrijfelijk goed onderstel. Een blik op de cockpit leert dat de uitrusting haast op het niveau van een personenauto staat.

16“ aan bodemvrijheid

Polaris ontwikkelt de RZR nu eindelijk door tot een absolute concurrent van de tot dan toe ongeslagen Maverick X3. Tijdens onze testritten blijkt dat dit voertuig vanwege het al eerder beschreven, bijna perfecte onderstel overal zeer controleerbaar is. Het chassis biedt daarbij een gigantische veerweg van 25 inch – ruim 63 cm. Dat voelt op ongelijke en zeer afwisselende ondergronden alsof je boven de grond zweeft. De dempers zijn afkomstig van Fox en hebben zowel een bypass-functie als een piggy-back reservoir. Ik overdrijf niet: je merkt niets van diepe kuilen of hoge hobbels, wanneer je tenminste snel genoeg rijdt.

We weten dat dit bij andere standaard side-by-sides beslist anders is. Een van de redenen dat dit zo goed gaat is omdat de RZR een bodemvrijheid heeft van maar liefst 16 inch, oftewel 40,7 cm. Dit is extreem veel en zie je direct als je hem ziet staan. Door deze bodemvrijheid kunnen puinpassages bijvoorbeeld extreem veilig en indien nodig – bijvoorbeeld bij race-evenementen – zeer snel worden bedwongen. Polaris noemt de ingebouwde actieve ophanging “Dynamix”, wat een goede beschrijving is van de rij-indrukken die we hebben ervaren.

Standaard is de RZR uitgerust met ITP Coyote banden. Die zijn extreem robuust en bieden een zeer goede lekbescherming door het achtlaagse karkasontwerp. We hebben bij diverse rally-evenementen gezien dat deze banden door professionele teams worden gebruikt. Nu monteert Polaris ze standaard op RZR R.

Veel robuuster

Polaris beschrijft de veranderingen aan de nieuwe RZR ten opzichte van de voorganger vrij uitbundig. De aandrijflijn is veel robuuster, Polaris zegt drie keer sterker dan die van zijn voorganger. Opvallend is in ieder geval dat de draagarmen veel omvangrijker en dus stabieler lijken, vooral achter. Over de duurzaamheid kunnen we natuurlijk weinig zeggen, dat zal in daadwerkelijk off-road gebruik moeten blijken. Hetzelfde geldt voor de duidelijk sterkere as.

Het interieur ligt extreem dichtbij een auto-interieur. Het stuurwiel van de door ons geteste versie heeft bedieningsknoppen, onder andere voor de radio die is opgenomen in de versie die we hebben getest. Alle bedieningselementen zijn zo geplaatst dat je ze zelfs in hectische situaties kunt bedienen. Zo is de schakelaar voor de vierwielaandrijving nieuw vormgegeven. De tuimelschakelaar ziet eruit alsof hij uit de jaren 60 stamt, maar wij vinden dat wel prettig omdat je daarmee goed kunt zien in welke stand de aandrijving staat. Je kunt je dus nauwelijks vergissen, het is altijd duidelijk of de vierwielaandrijving is ingeschakeld of niet. In het midden van de cockpit zit een enorm 7-inch display. Alle rijtoestanden worden hier weergegeven, wat eigenlijk bijna een beetje chaotisch druk lijkt. Toch wen je er heel snel aan en kun je er goed mee overweg.

De zitpositie is uiterst comfortabel en dat is niet vanzelfsprekend voor onze 1,95 meter lange redacteur. Je voelt je verbonden met de RZR, niet alleen omdat je behoorlijk strak vastzit in de standaard vierpuntsriemen. Je zit laag, maar toch heb je een goed overzicht van de voertuigafmetingen.

Wat vooral indruk op ons maakt is de 925cc-turbo-krachtbron. Met bijna 181 pk gaat die behoorlijk tekeer, toch blijven er altijd reserves over. De CVT-transmissie lijkt niet overvraagd, ook al is soms een kleine vertraging na het indrukken van het gaspedaal merkbaar. Of het nu gaat om modder of vaste grond: er is altijd meer kracht beschikbaar dan je in het normale leven nodig zult hebben. In de racerij kennen we echter even sterke motoren, bijvoorbeeld bij Can-am. De ProStar-krachtbron is een juweeltje. Hij loopt lekker soepel en met het standaard uitlaatsysteem kun je het geluid omschrijven als “draaglijk luid”. Stil is anders, maar het is ook niet te lawaaierig.

Conclusie

We voorspellen dat de nieuwe RZR zich in de toekomst bij verschillende wedstrijden van de rallyscene zal manifesteren als een veel competitievere concurrent van de Maverick X3 dan de vorige RZR. Met de bestaande technologie en het nieuwe ophangingsconcept zullen er weinig aanpassingen nodig zijn om bij evenementen in de amateursector hoge ogen te gooien. Polaris heeft prachtige nieuwe side-by-side geleverd.

Polaris RZR Turbo R

Motor925cc 2-cilinder, 4-taktmotor
Koeling vloeistof
Brandstofsysteem   injectie
Transmissie  automatisch P/R/N/L/H
Vermogen     181pk
Aandrijving  Isolated xtreme performance true on-demand AWD/2WD
Ophanging voor (veerweg)            Dual A-Arm (68,6 cm)
Ophanging achter (veerweg)        Tubular Trailing arm (71,9cm)
Maten3.250 x 1.880 x 1.890 mm
Wielbasis       2.440 mm
Grondspeling          406mm
Tankinhoud   45,4L
Gewicht         331kg
Prijs NL/BE (L7e)    € 49.999,- / € 42.999,-
Importeur Polaris Benelux (JeeGee Motors)
Websitewww.polarisbenelux.com

Met dank aan Quadwelt