Twee ATV’s met hetzelfde doel. De ene staat al lang aan de top van zijn klasse en heeft zich al lang en breed bewezen. De andere biedt een geweldige uitrusting, een concurrerende prijs en veel inventiviteit. Hij is klaar om de machtsstrijd aan te gaan. We gingen op pad met de topmodellen van Can-Am en CFMoto.

Op de vraag wat een ATV moet kunnen of wat het berijden ervan speciaal maakt, geven veel mensen in onze omgeving soortgelijke antwoorden: comfort, tractie en betrouwbare technologie komen op de eerste plaats. Klanten willen ook geweldige tochten met gelijkgestemden kunnen maken, zonder zich zorgen te hoeven maken over pech. Een tocht hoeft ook niet te eindigen als het asfalt ophoudt. De geadverteerde offroad-capaciteiten worden vaak getest tijdens leuke ontmoetingen in het enduro-park. Bij andere doelgroepen letten de liefhebbers meer op de werkbaarheid van hun vierwieler en trekken ze soms een aanhanger of twee.

Topmodel

Dit verklaart de populariteit van de 1000cc-klasse. Deze klasse omvat potente ATV’s, die gemakkelijk twee personen kunnen vervoeren. De topmodellen van de respectievelijke fabrikanten zijn over het algemeen ook riant uitgerust en laten weinig te wensen over. Ze voldoen meestal aan alle zojuist genoemde criteria. Ze komen echter bijna allemaal boven de 20.000 euro uit, waarvoor de klant natuurlijk veel mag verwachten.

Daarbij komen ze niet bedrogen uit, want voor veel fabrikanten is “topmodel” synoniem aan “touring”-edition. Dat uit zich in een hoog uitrustingsniveau. De term “touring” komt ook overeen met het populairste gebruik van de ATV. Daar zijn de Can-Am en CFMoto ook op gericht. Eén liter cilinderinhoud, veel comfort, veel technologie en riante toercapaciteiten kenmerken de respectieve vlaggenschepen van hun range. Nu moet je er alleen nog voor gaan!

Efficiënt

Noch de Canadezen, noch de Chinezen hebben zich ingehouden als het aankomt op de specificaties en de uitrusting van hun respectieve top-ATV’s. De nieuwe CFORCE 1000 Touring wordt aangedreven door een machtige, 963 cc tweecilindermotor met een vermogen van 86 pk. Het koppel is al bij lage toerentallen goed voelbaar en blijft controleerbaar over het hele toerenbereik. De gebruikelijke schok bij het wegrijden blijft uit en ook de plotselinge gasreactie is met succes weg getuned. Het elektronische Bosch EFI-injectiesysteem en de ride-by-wire gasklepbediening zorgen voor een soepele en nauwkeurige vermogensafgifte over het hele toerenbereik.

Verbeteringen, zoals ultralichte zuigers, speciaal behandelde cilinders, versterkte cilinderkoppen, vergrote in- en uitlaatkleppen, een geoptimaliseerde krukas en een verbeterd koelsysteem verhogen niet alleen de efficiëntie van het verbrandingsproces, maar verbeteren ook de prestaties en de te verwachten betrouwbaarheid van deze ATV aanzienlijk. Drie verschillende vermogensmodi – SPORT, NORMAL en WORK – maken aanpassing aan verschillende gebruiksscenario’s mogelijk.

Rotax

Can-Am blijft vertrouwen op de tweecilindermotor van Rotax. Dit is de sterkste ATV van de Canadezen. Samen met hun Oostenrijkse motorfabrikant hebben ze er 80 pk uit weten te persen. Dat is wel iets minder dan bij de Chinese concurrent, maar in de praktijk zullen alleen echt ervaren en vaardige rijders dit verschil kunnen bespeuren. We zijn hier immers niet aan het racen. Het motorvermogen kan ook hier worden aangepast met behulp van drie rijmodi – Economy, Normal en Sport.

Dankzij de intelligente, elektronische gasklepregeling is ook deze motor behoorlijk controleerbaar. De gasrespons is wel iets directer dan die van de CFMoto en dat geeft je wat meer het gevoel dat de Can-Am er vandoor sprint. De Outlander is getuned voor optimale trekkracht vanuit de laagste toerentallen tot bovenin de power-band. De elektronische stuurhulp DPS – Dynamic Power Steering – is altijd behulpzaam. De goede wegligging en adequate schokdempers laten niets te wensen over. Laten we eens kijken naar de verschillen.

Geen toeval

Bij CFMoto behoort de koffer niet tot de standaarduitrusting, al zit hij er op de nog aan te kondigen Premium Overland-uitvoering straks wel standaard op. De voor- en achterbumpers zijn op onze demo wél standaard. Beide ATV’s hebben een lier aan boord, evenals handbeschermers en beadlock-velgen. De voertuigen delen zelfs de leverancier van de transmissie – namelijk CV-Tech uit Canada – en de Bosch elektronica uit Duitsland! Het 7 inch TFT-kleurenscherm van de CFMoto geeft een duidelijk overzicht van de rit en presenteert het als een state-of-the-art ervaring.

De dagen van onhandig schakelen behoren tot het verleden. De versnellingen laten zich bij beide testkandidaten met speels gemak inschakelen. Wat betreft het display van de Can-Am: het bevat ongeveer dezelfde hoeveelheid informatie, maar ziet er wat meer “retro” uit. Onze Can-Am heeft niet de af fabriek gemonteerde banden, wat zijn geschiktheid voor toertochten vergroot. De Kenda Klever-banden rollen gewoon beter op vlak terrein en geven niet thuis op gravel en losse ondergrond. De banden op de CFMoto trillen iets meer op asfalt, maar presteren beter in het terrein. Je zou je kunnen voorstellen dat je de Kenda’s hier ook monteert.

Krankzinnig verschil

Beide ATV’s bieden voldoende ruimte voor twee personen. Passagiers zitten stevig en kunnen hun benen en voeten plaatsen zonder de rijder van deze toer-ATV’s te hinderen. Overigens hebben de twee bolides elk hun eigen systeem om transportkoffers of andere lading aan de ruime bagagerekken te bevestigen. Volgeladen en/of met een duopassagier kunnen de twee vierwielers betrouwbaar tot stilstand worden gebracht. De remmen zijn beide zeer goed en uitgerust met ABS, in overeenstemming met de EU-uitrustingseisen.

Beide zijn erg leuk om mee te rijden, maar de CForce voelt iets frisser aan dan de Outlander. Dat maakt die laatste echter weer goed met zijn rijwielgedeelte. De FOX schokdempers zijn niet alleen volledig instelbaar, maar zorgen er ook voor dat de Outlander vrijwel elke situatie aankan. Het chassis van de CFMoto is ook goed gedempt, maar lang niet zo goed als bij het Canadese product. Is dat waar het krankzinnige prijsverschil van 5.500 euro in zit.

Op tournee

Dat is het prijsverschil tussen de twee. “Daarvoor zou oma zou nog lang sokken moeten breien”, zeggen ze bij ons thuis. Dus wat maakt het uit of ik bij de Can-Am dealer of bij de CFMoto-leverancier koop? De stuurbekrachtiging van de Can-Am heeft een wat zachter effect op de besturing van de vierwieler. De CFMoto’s voelen soms wat over-gemotiveerd aan, waardoor het voertuig wat nerveuzer lijkt als het er ruig aan toe gaat. Toch voelt hij op smalle landweggetjes en bochtige bergwegen helemaal niet ruw aan. De CForce heeft iets meer hulp nodig van het lichaam van de rijder, maar wat de testobjecten gemeen hebben is een voorbeeldige rechtuit stabiliteit. De wielbasis speelt daar een belangrijke rol in, want beide zijn de lange versies. Een kortere tegenhanger vind je alleen bij Can-Am. Tijdens onze testrit rollen we in alle comfort door het Beierse Woud, zonder moe te worden.

Terrein of tour

Bergop, bergaf, over smalle weggetjes en ook over bos- en landweggetjes. Je kunt de tweecilindermotor rustig laten borrelen in het middentoerengebied en toch snel rijden. Dat is leuk. Inhalen gaat gemakkelijk, tractoren en zondagsrijders verdwijnen al snel in de achteruitkijkspiegels. We bereiken een afgelegen uitkijkpunt via een bospad en stappen een beetje uitgeput uit het zadel. Het is een ander verhaal na een omweg naar een steengroeve.

Wat de CFMoto eruit haalt met zijn gripvaste banden, maakt de Can-Am goed met zijn uitstekende vering. Deze reageert preciezer, veel gevoeliger en daardoor beter controleerbaar dan die van de concurrentie. De Can-Am is aan te bevelen voor diegenen die naast toercapaciteiten ook absolute terreincapaciteiten zoeken. Het Chinese model combineert krachtige motorprestaties met een goed werkende, automatische CVT-transmissie. Steile beklimmingen en uitdagend terrein kunnen zo worden bedwongen met een gemak dat we bij CFMoto nog nooit eerder hebben meegemaakt.

Kopgroep

Terug op de weg en op weg naar huis. We laten ze op bredere wegen behoorlijk werken, tot boven de 100 km/u. de motoren klinken dan nog niet alsof ze op hun limiet zitten. Met slechts twee cilinders! Eenmaal aangekomen kijken we terug op de mooie dag en realiseren we ons dat de ATV uit het Verre Oosten de kopgroep heeft ingehaald. Can-Am kan zijn plaats op de troon nog net behouden dankzij zijn chassis. Maar voor 5,5 mille zitten er zeker een paar nieuwe schokdempers in. Dan wordt het krap!

Technische specificaties

CFMoto CForce 1000 Touring Premium ABS
Motor963cc V-Twin SOHC, 4-takt
Vermogen90pk bij 7.500 tpm
Koppel85Nm bij 5.500 tpm
KoelingVloeistof
BrandstofsysteemBosch EFI
TransmissieCVT, P/R/N/H/L
Aandrijving2WD/4WD/4WD met diff-lock
Ophanging voorDubbele A-arm (230mm veerweg)
Ophanging achterOnafhankelijk met piggyback schokdempers (236mm veerweg)
Remmen voorHydraulische schijfremmen
Remmen achterHydraulische schijfremmen
Banden voor27×9-14
Banden achter27×11-14
Maten2.445 x 1.282 x 1.465 mm
Grondspeling305mm
Can-Am Outlander Max XT-P 1000 T ABS
Motor976cc Rotax V-Twin, 4-takt
Vermogen80pk
Koppelg.o.
KoelingVloeistof
BrandstofsysteemIntelligent Throttle Control (iTC™) met elektronische brandstofinspuiting (EFI)
TransmissieCVT, P/R/N/H/L
AandrijvingSelecteerbaar 2WD / 4WD / Lock 4WD modi met Brake Traction Control (BTC)
Ophanging voorGebogen dubbele A-arm met stabilisatorstang, veerweg van 23,3 cm (9,2 inch)
Ophanging achterTorsional Trailing arm Independent (TTI), veerweg van 25,1 cm (9,9 inch)
Remmen voorHydraulische schijfremmen, ABS
Remmen achterHydraulische schijfremmen, ABS
Banden voor26 x 8/10 x 14
Banden achter26 x 8/10 x 14
Maten2.388 x 1.219 x 1.580 mm
Grondspeling279mm
Wielbasis1.499mm
Tankinhoud20,5 L
Draagvermogen rek v/a45kg / 90kg
Trekgewicht750 kg trailer met rem, 335 kg trailer zonder rem
Leeggewicht409 kg
Kleur(en)Grijs/geel
Prijs€20.999,-
Importeur NL/BEBRP Benelux
Websitecan-am.brp.com