Hét magazine over quads, waterscooters en meer...

Test Segway Villain 1000 (64inch)

door

De Villain is de nieuwste side-by-side in de powersport-divisie van de Chinese fabrikant Segway. We reden de nieuwe side-by-side als een pre-productie voertuig op Experience Island.

Tot nu toe was er slechts één UTV – Fugleman – en één ATV – Snarler – bekend van Segway in de brochures van het merk, die wij overigens beiden hebben getest. Met de nieuwe side-by-side betreedt de Chinese fabrikant het segment van de zeer sportieve 4-wielers en staat zichzelf met dit debuut geen enkele ‘zwaktes’ toe. De motoreigenschappen zijn goed herkenbaar, maar ook de basis setup is vergelijkbaar met de toekomstige series.

Tijdens het gesprek met Kai Teslnig, die verantwoordelijk is voor de introductie van het voertuig in Europa, werd duidelijk hoezeer het voertuig wordt voorbereid voor Europese klanten. Niets wordt aan het toeval overgelaten, waarbij de typische registratieregels voor enkele wijzigingen zorgen. Zo moet de maximumsnelheid in overeenstemming worden gebracht met de wet. Al met al een grote inspanning, wat zeker de moeite waard is voor deze indrukwekkende side-by-side.

Het eerste wat opvalt in de Villain zijn de enorme displays – we zagen ze al eerder in de Fugleman – die erg atypisch zijn voor een side-by-side. Zowel in het midden van de cockpit als achter het stuur bevinden zich twee grote TFT-displays, die meer als tablet of smartphone zouden dienen dan de weergave van informatie en functies naast elkaar. Zowel het toerental als de snelheid wordt digitaal duidelijk weergegeven achter het vrij kleine maar zeer handzame stuur. Zelfs bij extreem zonlicht konden we probleemloos de cijfers en balken op het TFT display herkennen.

Ook het display in het midden is goed afleesbaar en bedienbaar middels touchscreen. Dit werkte perfect met handschoenen. Segway vertrouwt op een schat aan functies die we nog nooit in een ander voertuig in deze klasse hebben gezien. Zowel een navigatiesysteem als interessante details zoals een digitaal kompas of een entertainmentsysteem zijn aanwezig. Het display geeft onder andere de snelheid, temperatuur, verreden kilometers, resterende actieradius, toerental en de ingeschakelde rijstand weer.

Achter het stuur 2 grote TFT displays

Op het display lezen we ook af in welke stand de elektronische stuurbekrachtiging staat. Deze is in te stellen in de speciaal ontwikkelde app. Heb je deze app gedownload, dan kan je deze ook koppelen met de Villain, waardoor je vervolgens op het grote centrale display beschikt over navigatie, bluetooth-connectiviteit en nog een tal van zaken waarmee je – als je dat wil – jezelf urenlang kan vermaken. Zelfs starten zonder sleutel is via de app mogelijk.

Allemaal erg leuk en het laat tevens zien wat er mogelijk is in een avontuurlijke side-by-side. Dit display is uiteraard bestand tegen water en laat in overtuigende kwaliteit zien wat de bestuurder of passagier wenst te zien. We kunnen ons verdere software-updates, die het scala aan functies nog verder kunnen uitbreiden, goed voorstellen. Met 1,85m zit je ongeveer net zo goed als in een auto. We hadden graag een paar centimeter meer ruimte gehad, voor personen van boven de 1.85m. De stoelen zijn zeer comfortabel en voorzien van goede 4 puntgordels. Je zit zeer comfortabel diep in de Segway en je hebt het gevoel goed zicht op het voertuig te hebben. Dit is ook duidelijk in krappe situaties, waarbij de voertuigafmetingen goed kunnen worden ingeschat.

We waren eerder bij de Fugleman al onder de indruk van de respons van de vloeistofgekoelde paralleltwin. De motor met bijna 1000 kubieke centimeter ontwikkelt behoorlijke kracht en versnelt deze side-by-side met geweld. De automaat, een CVT-transmissie, past heel goed bij de motor en is vanaf stilstand goed bij de les. Accelereren gaat vlot, maar het lukt ons nauwelijks om met eindeloos slippende banden weg te rijden. Met een gewicht van 830 kg (zonder bestuurder) droog aan de haak moet je ook wel een enorm gewicht verplaatsen.

Aan een Turbokit wordt gewerkt

Daarvoor mis je toch echt nog wat pk’s. Iets meer dan 100 pk is weliswaar een statement, maar maakt duidelijk met welke kracht de Segway op pad kan. De importeur geeft aan dat er gewerkt wordt aan een Turbokit die het aantal pk’s naar ruim 160 kan stuwen. Met name de afmetingen van het chassis lijken te zijn ontworpen voor echt sportief gebruik en hebben geen enkel probleem met de powertrain.

Tijdens onze ritten dempte het erg goed en viel het op door zijn consistentie. De schokbrekers met een veerweg van 38cm (voorzijde) zijn voorzien van reservoirs, wat er ook nog eens stijlvol uitziet. Tegelijkertijd doen ze hun werk heel overtuigend. Offroad laat het zien dat de hele combinatie doorontwikkeld is door professionals: de remmen hebben een goede doseerbaarheid en stoppen de Segway snel. Onze ervaring is dat we met een 4 wieler rondrijden die ons op rijkwaliteiten niet negatief verrast. Over het algemeen is de versie die we hebben gereden erg compact zonder klein te lijken, wat offroad erg prettig is. Overigens reden wij deze test met de 64 inch, waar in de VS ook nog een brede 72 inch leverbaar is, maar geen Europese homologatie heeft.

Eerder reden we met de Fugleman en daarbij waren we al onder de indruk van de motorisering die we ook terugvinden in de SXS Villain. De paralleltwin heeft met 105 pk power voldoende om heerlijk te ravotten, maar is niet te vergelijken met een RZR of X3 die beduidend meer pk’s op het terrein loslaten. De looks zijn overtuigend en ook de uitrusting met grote TFT-schermen is iets wat we niet eerder tegenkwamen op een side-by-side in deze klasse. Daar zet Segway nieuwe maatstaven, zeker als hier volgend jaar een hybride variant naast wordt gezet.

Met een aangekondigde prijs van iets meer dan 20.000 euro is hij beduidend goedkoper in vergelijking met concurrenten als de Can-Am Maverick X3 of de Polaris RZR, die overigens stuk voor stuk wel over veel krachtigere motoren beschikken

Segway Fugleman Villain 1000 64 inch

  • Motor 1000cc, parallel-twin, 4-takt DOHC
  • Koeling            vloeistof
  • Brandstofsysteem      injectie
  • Vermogen       105pk
  • Koppel 93,5Nm
  • Startsysteem  elektrisch
  • Transmissie     automatisch L H N P R
  • Aandrijving     2WD/AWD
  • Ophanging voor         Dual A-Arm stabilisator (38cm veerweg)
  • Ophanging achter      Multilink Arm met stabilisator (40cm veerweg)
  • Remmen voor schijf
  • Remmen achter         schijf
  • Banden voor   30x10R14 (met Beadlock velgen)
  • Banden achter            30x10R14 (met Beadlock velgen)
  • Maten 3.340 x 1.630 x 1.800 mm
  • Wielbasis        2.590 mm
  • Grondspeling  400mm
  • Tankinhoud    40l
  • Gewicht          830kg
  • Draagvermogen                     290kg
  • Prijs NL/BE      €20.899,- / 20.990,-
  • Importeur NL/BE        Segway Powersports NL / 1Store
  • Website          www.segwaypowersports.nl / www.segway-powersports-belgium.com

(tekst Maurice van Oosten, foto’s Andrew Walkinshaw)