Hét magazine over quads, waterscooters en meer...

Test Polaris Sportsman 570 Hunter Edition

door

Wie weleens de brochures van Polaris heeft ingekeken weet dat het merk het meestal niet bij een enkele uitvoering houdt. De Sportsman is daar een sprekend voorbeeld van want naast de standaarduitvoeringen met 1000 of 570cc is er ook een Nordic Pro én een Hunter edition. Met die laatste gaan wij een dagje op stap in de bossen van Loon op Zand.

 

Sportsman geschiedenis

 

Het beloofd een hete dag te worden en met 34 graden en volop zon liggen we ook liever aan het strand dan dat we met een dikke outfit op een ATV stappen. Toch hebben we er veel zin in want ondanks dat het de warmste dag van het jaar is, rijden wij vandaag met het nieuwste wat Polaris te bieden heeft; de Sportsman 570 Hunter edition. Die Sportsman is een icoon in het programma van het merk en heeft inmiddels al een hele historie achter zich. De Sportsman werd in 1993 (in Amerika) gelanceerd als de veelzijdige ATV waarna in 1996 de 500 met het bekende IRS-systeem leverbaar werd.

Polaris was destijds het eerste merk dat IRS (onafhankelijke wielophanging) aanbood op een ATV. In 2000 kwam de 500 6×6 en in 2002 verscheen de Sportsman 700 Twin cab. Daarna in 2003 zag de 600 Twin het levenslicht en in 2005 ging het merk nog een stapje verder met de 800cc versie. In 2009 zag de Sportsman XP 850 en de 800 6×6 big boss het levenslicht. In 2010 kwamen daar de Touring modellen bij en in 2013 verscheen de Polaris 570 en 570 touring voor het eerst op het toneel die tot op de dag, hoewel flink gewijzigd, nog steeds leverbaar is.

 

Hunter

De Sportsman 570 werd vorig jaar flink vernieuwd en daarmee is ‘ie weer helemaal up to date. De voorzijde werd agressiever en is bij deze Hunter uitvoering tevens voorzien van led-verlichting. Het meest opvallend is wellicht de kleurstelling want de camouflage print is een eye catcher van jewelste en daarmee ook onderscheidend voor deze uitvoering. Wie deze Sportsman bestelt krijgt tevens handvatverwarming en duimverwarming geleverd. Standaard staat de Sportsman op 12 inch wielen, maar Polaris monteert op dit model 14 inch aluminium velgen met 26 inch banden. Ook speciaal zijn de bumpers aan de voor- en achterzijde (bushguards), waarmee je als een echte hunter door het bos kan touren. Ook de rails aan de achterzijde is exclusief voor de Hunter waarbij de standaardversie enkel een rails aan de voorzijde heeft.

 

Het dashboard kent een lcd-display met veel verschillende functies en eveneens met een service interval indicatie. Ook kan je de dashboardverlichting blauw of oranje laten kleuren, waar je zin in hebt. Handig zijn de usb-aansluitingen en de mogelijkheid om een druppellader aan te sluiten. Standaard monteert Polaris een trekhaak waarmee hij een (geremde) aanhanger van maar liefst 830 kg mag trekken.

 

 

Lichtgewicht

Met zijn droge gewicht van 344kg is het een relatief lichtgewicht, wat positief uitpakt in het terrein. Daarbij heeft hij ook een korte draaicirkel dus op dit vlak scoort de Sportsman prima. Die lichtvoetigheid komt mede dankzijde EPS waarmee de Hunter gewoonweg heel fijn stuurt. Eerder reden we een model zonder EPS maar daarvan zal je spijt krijgen, gedurende de hele levensduur van je ATV. Vooral op lagere snelheden ben je zonder EPS jezelf continu aan het pesten. Nee, doe ons maar EPS, die investering verdien je bovendien altijd terug…

 

1-cilinder

De 1-cilinder hangt gretig aan het gas en de koppeling grijpt snel aan waardoor de respons meer dan voldoende is. Met de snel aangrijpende koppeling ben je met de Sportsman vrijwel altijd als eerste weg en daarmee doet de Sportsman zijn naam eer aan. Die gretigheid valt na 60 km/u wel weg want dat is exact de snelheid waarbij onze tractor versie het voor gezien houdt. Aan de voorzijde zien we McPherson’s met een veerweg van 20,8cm en aan de achterzijde een dubbele A-arm met 24,1 cm veerweg. Een mooi detail vinden we bij de ophanging in de metalen beschermkappen waarin het logo verwerkt is.

Polaris monteert 26 inch Carlisle banden met 14 inch gegoten aluminium velgen en een bandenprofiel waarmee je in de meeste situaties niet snel in de problemen komt. Zowel aan de voor- als achterzijde zien we remschijven met remklauwen met dubbele zuigers. Aangezien deze Sportsman beschikt over een motorremsysteem (EBS) kan je daar op steile heuvels goed gebruik van maken zonder dat je het remsysteem hoeft aan te spreken.

In de 4WD modus heb je de beschikking over een grote hoeveelheid kracht waarmee je een aanhanger kunt trekken tot maar liefst 830 kg. Het is ons tot op heden niet gelukt om de Sportsman vast te rijden in de modder, maar daarvoor moet het wellicht eerst gaan regenen. Dat heeft het helaas al bijna 2 maanden niet gedaan.

 

 

570cc

De vloeistofgekoelde 1-cilinder krachtbron meet 567cc en is voorzien van elektronische brandstofinjectie. De Sportsman is uitgerust met een uniek aandrijfsysteem dat automatisch overschakelt op 4WD als er meer grip nodig is, en automatisch teruggaat naar 2WD bij voldoende grip. Een achterdifferentieel ontbreekt op de T3b uitvoering, die is enkel leverbaar op de L7e.

De onafhankelijke vering achter is dusdanig geplaatst om het comfort te verhogen en zakt minder door bij het accelereren. Het zadel is breed en comfortabel en biedt plaats aan twee personen waarbij de passagier over steunen beschikt. Polaris plaatst de keuzehendel rechts, een vrij lange pook zonder geleiderail met hoge gearing, lage gearing, neutraal, achteruit en de P van parkeren. Het inschakelen van de hoge of lage gearing gaat helaas niet zo soepel als we zouden willen. We kregen hem soms niet in de juiste versnelling en een enkele keer lukte het zelfs niet om hem uit de versnelling te krijgen. Het handmatig inschakelen van de 4WD gaat eenvoudig met de schakelaar boven je rechterduim. En de vraag of de hand – en duimverwarming goed werkt? Met 34 graden in de schaduw hebben we dit niet getest.

 

Conclusie

De Sportsman 570 Hunter edition is de meest complete versie die je op dit moment kunt bestellen met interessante extra’s en natuurlijk in een oogverblindende verpakking. Over de rij- en terreinkwaliteiten bestaat geen enkele discussie want de Sportsman is zowat het beste wat de markt op dit moment te bieden heeft. Daarbij komt ook nog eens dat dit model gewoon leverbaar is waar veel concurrenten kampen met zware leveringsproblemen. Daarbij zijn de forse prijsstijgingen bij alle fabrikanten inmiddels wel goed zichtbaar geworden, ook bij Polaris. Een standaard Sportsman 570 staat in de prijslijst voor €10.490,- maar wie kiest voor de Hunter Edition moet €13.290,- achterlaten bij de Polaris dealer. Een stevige investering, maar wel eentje waar je geen spijt van zal krijgen.

 

Technische specificaties

Polaris Sportsman 570 Hunter Edition (T3b)

  • Motor – 567cc, 1 cilinder 4-taktmotor
  • Vermogen –g.o.
  • Remmen voor – schijf
  • Remmen achter –schijf
  • Banden voor – 26×8-14
  • Banden achter – 26×10-14
  • Wielbasis –   1.423mm
  • Brandstofsysteem –injectie
  • Koeling – vloeistof
  • Tank inhoud – 25,5L
  • Startsysteem – elektrisch
  • Transmissie – automatisch L H N P R
  • Gewicht– 344 kg
  • Aandrijving   – 2WD/AWD
  • Ophanging voor (veerweg) – McPherson (20,8 cm)
  • Ophanging achter (veerweg) – Dual A-Arm IRS (24,1cm)
  • Maten – 2.203 x 1.219 x 1.444 mm
  • Grondspeling – 279mm
  • draagvermogen –  556kg
  • Trekvermogen   – 830kg
  • Homologatie – T3b
  • Prijs NL/BE – €13.290,-/€13.290,- versie T3b (inclusief BTW)
  • Importeur  NL/BE – Polaris Benelux
  • Website  – www.polarisbenelux.com