Hét magazine over quads, waterscooters en meer...

Test Kawasaki KFX90

door

Naast een compleet programma motoren en jetski’s zou je bijna vergeten dat Kawasaki ook nog heel actief is met quads en side by sides. Sterker nog, de Mule is een Side by Side model dat hoog in de verkoopstatistieken staat. Op het gebied van ATV’s is er iets merkwaardigs aan de hand want het gamma bestaat uit slechts 2 modellen, of beter gezegd 2 uitersten. Een blubberdikke 750 en een maagdelijke 90cc kinderquad. Laten we nu net voor die laatste hebben gekozen.

Een kinderquad moet getest worden door, inderdaad, een kind. Voor deze test rijden we een hagelnieuwe Kawasaki KFX90 de redactiegarage uit die officieel vanaf 10 jaar bereden mag worden. Nu is onze rijder nog geen 10 maar wel eentje met veel ervaring, zodat we hem met een gerust hart op deze quad kunnen laten rijden.

Zonder het wijsvingertje te gebruiken willen we wel aangeven dat we de kinderen enkel veilig op een quad willen laten rijden, en we hopen dat iedereen dat ook doet. Het zal duidelijk zijn dat de kinderen maar één ding willen, en dat is rijden! Toch willen we ze graag nog even wat instructies geven voordat het echte werk begint. Niet teveel gas, niet teveel sturen en benen binnenboord houden. Na slechts 3 minuten is de concentratie van onze rijder Miquel gedaald tot het nulpunt, dat zal je niet verbazen. Op het terrein staat een quad met draaiende motor te wachten om uitgelaten te worden. Toch moet Miquel nog even geduld hebben, want de statische foto’s moeten nog gemaakt worden.

Er zijn jaren geweest dat het ATV-programma breder was dan vandaag, maar Covid heeft veel veranderd in de productie- en distributiekanalen, zodat er eerder modellen wegvielen dan bijkwamen. De KFX90 prijkt sinds kort weer op de website en daarmee doet het merk weer mee in de categorie kinderquads. Een model voor de allerkleinsten ontbreekt weliswaar, maar kinderen vanaf 10 jaar kunnen nu weer bij Kawasaki terecht. De gifgroene quad is er eentje die duidelijk de genen van het merk heeft meegekregen en ook de styling is precies zoals we van het merk verwachten, sportief!

De kappen zijn dynamisch vormgegeven waarbij gebruik is gemaakt van witte graphics om de groene kleur te breken. De voorzijde kent eveneens een witgekleurde luchtinlaat die uitmondt in 2 led-koplampen die je als gemene kattenogen aankijken. Het cross stuur is breed zodat je direct al een sportieve houding aanneemt. Leuke details zijn de groengekleurde veren, die een goed contrast vormen met het zwartgelakte stalen frame. De zwarte stalen velgen met daaromheen 8 inch Maxxis banden sluiten dan weer goed aan bij de kleur van het frame. Het zadel is breed met een oplopend deel richting de tank. Middels een vergrendeling kun je het zadel wegnemen en kom je bij de 6Ah accu en het gereedschapssetje terecht. Mocht de accu het ooit begeven, is er altijd nog de mogelijkheid om de quad met de kickstarter te starten en dat is handig!

De ophanging is met een enkele A-arm en achter met een swingarm meer dan voldoende om op grof terrein z’n mannetje te staan. Maar is dat motorisch ook zo? Zagen we in het verleden nog pruttelende 2-takt motoren voor lichte quads, nu is dat 4-takt en het zal niet lang duren voordat we een elektromotor zien.

De luchtgekoelde eencilinder klinkt beheerst en het is met 6.3 paarden achter de kappen een prima quad voor kinderen die de 50cc zijn ontstegen. Opvallend is dat een keuzehendel met 3 standen op deze quad ontbreekt. Er hoeft dus geen versnelling ingelegd te worden. Het blok loopt soepel en zeker voor de minder ervaren rijders is ‘ie met gemak over een terrein te sturen. Een benzinekraantje zorgt voor de doorvoer van zowel E5 als E10 naar de 90cc, maar een choke ontbreekt in het geheel, maar dat vinden we niet erg! De minder ervaren rijders kunnen starten met beperkt vermogen door de instelbare snelheidsbegrenzer. Niks geen software maar gewoon een dikke schroef die voorkomt dat je vol gas kunt geven. Eenvoudig maar het werkt prima.

Ons testmodel is de ongelimiteerde versie zodat we de beschikking hebben over het volle vermogen, en maar goed ook! Het testterrein kent mul zand en daarvoor heb je de pk’s hard nodig.De elektrische start is vooral handig en de 4-takt motor heeft nauwelijks tijd nodig om aan te slaan en klinkt daarna best giftig. Vanaf stilstand accelereert de KFX90 goed naar een top die rond de 40 km/u ligt. Verwacht echter geen tsunami’s aan power, maar voor 90cc en een rijder van net 25 kg is het meer dan voldoende.

Volgens Miquel is de quad stabiel en stuurt hij opvallend licht. Ook de zitpositie is goed, maar het is wel jammer dat hij niemand achterop mag nemen. Ondanks het mulle zand weet het motortje zich er wel door te wurmen en is het eerder het gebrek aan aandrijving (geen 4wd) dan kracht wanneer hij stilvalt. In het verleden zagen we weleens dat er pk’s ontbraken om de wielen te laten draaien, maar daar is bij deze Kawasaki geen sprake van. Het remsysteem kent een dubbele trommel voor en een trommel achter, maar die hadden tijdens onze test maar weinig te doen. Zodra het gas eraf gaat, sta je stil.

Naarmate de dag vordert zien we dat Miquel steeds een stapje verder gaat en zelfs durft te driften met deze KFX90 zonder dat de quad instabiel wordt. Het ziet er spectaculair uit en geeft ineens aan hoe makkelijk deze quad te rijden is.

De KFX90 is een welkome aanvulling die met zijn looks volledig in het programma van Kawasaki past. De perfecte opstap naar het zwaardere werk, al is die opstap naar de 750 wel ineens heel groot. De KXF90 is netjes afgewerkt en voorzien van een no nonsens 90cc viertaktmotor waarvan je als vader zeker weet dat je geen weekenden sleutelend in de schuur doormaakt. Met een prijs van €3.599,- is hij gelijk geprijsd aan de Yamaha YFM90R Raptor en daarmee concurrerend.

Kawasaki KFX90

  • Motor  89cc 1-cilinder, 4-takt
  • Koeling lucht
  • Brandstofsysteem        carburateur
  • Vermogen        6,3 pk @7.250
  • Koppel 6,6 Nm @6.250
  • Startsysteem    elektrisch, kickstarter
  • Transmissie      CVT
  • Aandrijving       2WD
  • Remmen voor   trommel
  • Remmen achter           schijf
  • Banden voor     18×7-8
  • Banden achter  18×9-8
  • Maten  1.425 x 905 x 925mm
  • Wielbasis 965mm
  • Zithoogte         65mm
  • Tankinhoud      5,3l
  • Gewicht           122kg
  • Prijs NL/BE       €3.599,-
  • Importeur NL/BE         Kawasaki Motor Europe
  • Website NL/BE www.kawasaki.nl / www.kawasaki.be

(tekst en foto’s Maurice van Oosten)

Met dank aan Jopa Racing Products voor het ter beschikking stellen van de kinderkleding