Werner Krammel was lange tijd een motorrijder. Eenmaal rijden met een quad was voldoende om de vraag te stellen waarom je met zo’n machine niet op dezelfde manier bochten kon nemen als met een motorfiets. Het antwoord hierop is de NEITEM.

Ja, quads kunnen ook snel door een bocht. Dan zijn ze meestal breder en rijden ze short track. Maar naar de binnenkant van een bocht hellen doen ze niet. De rijder doet dat wel, want anders zou je door de krachten naar de buitenkant gedreven worden. Een motorfiets helt dan weer wel mee in de bocht en daarmee wordt de snelheid tegelijk behouden of zelfs verhoogd. Dit gevoel wilde Werner op een quad ook hebben en zo werd de NEITEM geboren. Werner is de uitvinder van de techniek die een quad naar de binnenkant doet neigen waarbij de typische quad bouw gekoppeld wordt aan een systeem dat zoiets mogelijk maakt.

 

Het concept

We spreken over vier componenten: het kantelende frame, de dubbele kettingaandrijving, de uiterst speciale besturing en de nieuw ontwikkelde vering. Het kantelende frame wordt via een gezamenlijke kantelas met het nieuw getekende frame verbonden waardoor het in een bocht tot 40° kan kantelen. De daarbij ontstane krachten worden dan naar het midden van het frame verdeeld. De wielen blijven volledig contact met de ondergrond houden. Zo behoud je maximale grip en tractie. Door deze kanteling is een hoge bochtensnelheid mogelijk. Allemaal door een mechanische verbinding met de aandrijving.

De aandrijving van het neigend gedeelte wordt via de primaire en secundaire aandrijving op de assen overgezet. De kantelbesturing is de door Werner ontwikkelde centrale eenheid waarmee de bestuurder het stuur zoals bij een motorfiets gebruikt. Dus je draait door naar binnen te leunen en/of het stuur te gebruiken. De ontwikkeling in het bedrijf van Krammel is professioneel en er wordt gebruik gemaakt van de modernste technieken, berekeningen en ondersteuning van betrouwbare toeleveranciers.

Voor sportief gebruik

De techniek op de QC-600 ST, als eerste machine, werd geperfectioneerd om de machine in te zetten bij short track wedstrijden. 54 pk is ter beschikking, de kracht wordt verdeeld over beide kettingen. Bij dit voertuig leun je tot 35° in de bocht, de A-arm ophanging doet dan vrolijk mee. Niet het leunen, wel je door de bocht loodsen. Banden vooraan zijn 21×7-10 en achteraan 20×11-9. De remmen zijn hydraulische schijfremmen. Het geheel weegt nauwelijks 240 kg en de bestuurder ervaart dingen mee die eerder niet mogelijk waren. Wij kijken alvast uit naar een rijtest om dat ook te ervaren!

www.neitem.de

(tekst Martin Zink, foto’s NEITEM)