Polaris Off Road kondigt vandaag zijn wereldwijde deelname aan voor de 47e editie van de Dakar Rally 2025 aan met Brock Heger van Polaris Factory Racing, die zijn debuut maakt tijdens het prestigieuze evenement met teamgenoot Max Eddy Jr. als navigator. Voortbordurend op de succesvolle samenwerking met Sebastien Loeb Racing (SLR) zal Xavier De Soultrait ook terugkeren om zijn SSV-titel te verdedigen. Beide coureurs zullen de kampioenschapsbeproefde Gen 2 RZR Pro R Factory-machine besturen, de enige door OEM ontwikkelde fabrieksrace-UTV in de off-roadindustrie, speciaal ontworpen om de zwaarste woestijnen ter wereld aan te kunnen en de ongeëvenaarde eisen van de 12 etappes en 14 dagen van Dakar te overwinnen.
Heger, die het 2023 SCORE Pro UTV Open Championship behaalde, zal zijn winnende race-ervaring van de Baja-woestijn naar het wereldtoneel van Saoedi-Arabië brengen. Ondertussen staat De Soultrait te popelen om terug te keren en zijn SSV-klassekampioenschap te verdedigen, waar hij twee etappewinsten behaalde (plus de Proloog), vijf top-drie finishes en drie extra top-vijf plaatsen. Hij wil dit verdedigen samen met zijn navigator, Martin Bonnet.
“Het behalen van de overwinning vorig jaar was niet alleen een monumentale prestatie voor Polaris en SLR, maar ook een diepgaande en dramatische demonstratie van de prestaties, verfijning en pure robuustheid van ons RZR Pro R Factory-platform,” zei Alex Scheuerell, Polaris Factory Racing Technical Director. “We zijn verheugd om twee van onze Polaris Factory Race teamleden in deze ongelooflijk succesvolle samenwerking met SLR te brengen. Brock Heger heeft laten zien dat hij klaar is voor deze uitdaging, na buitengewone prestaties in de SCORE-serie en de King of the Hammers Desert Challenge, en gesteund door Max’ uitgebreide ervaring bij Dakar, kijken we ernaar uit om dit duo op een wereldtoneel te zien concurreren.”
Vorig jaar markeerde de introductie van het tweede generatie RZR Pro R Factory-platform. In 2025 keert de racewagen terug met extra verbeteringen aan prestaties en duurzaamheid. Met een eenstuk chassis, een sterker en stijver frame, verstelbare ophangingshardware en nieuwe en verbeterde elektronische componenten, is de RZR Pro R Factory opnieuw klaar om de woestijn van Saoedi-Arabië te trotseren. De collectieve upgrades zijn het resultaat van voortdurende tests, ontwikkeling en verfijning tussen teams en coureurs. Bovendien is het chassis, specifiek voor Dakar, voorzien van geïntegreerde reserveonderdelen en gereedschapsopslag om coureurs in staat te stellen zelf reparaties uit te voeren tijdens de race.
Hoewel de RZR Pro R Factory premium, race-verbeterde onderdelen bevat, blijft veel van de hoofdsamenstelling van het voertuig volledig standaard, gebaseerd op het revolutionaire RZR Pro R-platform. Deze standaardonderdelen omvatten de ProStar Fury 2.0L motor, voor- en achteraandrijving, transmissie, stuurbekrachtigingsrack, wiellagers, alle CVT-componenten, inclusief riem, plus controle-armen, voor- en achterknokkels, kogellagers en draagarmen.
De Polaris-coureurs zullen deelnemen aan ‘s werelds zwaarste race, beginnend op 3 januari 2025 in Bisha en eindigend op 17 januari 2025 in Shubaytah, Saoedi-Arabië.