Aan de Dakar deelnemen? Het is een droom van vele offroad fans en volgens onze bevindingen niet eens zo onbereikbaar. We spraken in Saudi-Arabië met de Can-Am Side by Side team en met Markus Walcher die er met een Bowler verscheen. Zo waagden we een blik op de nieuwe Dakar.
De legende
De Dakar is een legende. Ooit begonnen als een rally van Parijs naar Dakar en in 2009 naar Zuid-Amerika verkast. En nu is er een derde keer van werelddeel gewisseld waarmee een nieuw hoofdstuk in de rally geschiedenis aangebroken is. Wij waren erbij en onderzochten wat de kleine teams moeten doen om deel te nemen en wat ze verwachten van de nieuwe omgeving.
Als je nog nooit van de Dakar hoorde dan moet je wel op een andere planeet leven. Net zoals kleefband Tesa heet en compacte wagentjes bij een golfterrein horen, zo is rally onlosmakelijk verbonden met de term Dakar. Legendarisch maar ook gevaarlijk. En dat maakt deze rally zo mytisch. Zelfs de oprichter, Thierry Sabine, stierf tijdens een Dakar rally toen hij in Mali met een helikopter neerstortte. En dat was niet de einige dode die we mochten tellen doorheen de jaren. Er onstond meer en meer controverse rond het gevaar dat steeds aanwezig is, zowel voor de deelnemers als voor de lokale bevolking. Er werden zelfs songs geschreven die het einde van de Dakar moesten inluiden. In 2008 werd de rally afgelast vanwege terreurdreigingen. Hoe gevaarlijk ook, de Dakar-trein dendert voort, dat is een zekerheid.
Voorbereiding private teams
Markus Walcher zegt dat de Dakar hem extreem fascineert en hij geen zorgen heeft. De jonge privé-rijder uit Baden-Württemberg rijdt samen met co-piloot Andreas Hentschel in een Bowler. Het stuur aan de rechterzijde. Bowler offraod Ltd. is een Britse bouwer die zich gespecialiseerd heeft in wedstrijdvoertuigen en dan vooral op de Dakar gefocust is. Markus vertelt over de moeilijkheden om alles op poten te zetten. Voorbereiding is alles, dat is niet nieuw. Maar ditmaal moet je een voertuig bouwen voor een plaats waar je nooit eerder reed en waar geen Dakar geschiedenis is om op terug te vallen. Maar met een team dat uit verschillende Dakar-deelnemers bestaat is er altijd wel voldoende ervaring om aan de jonge rijders door te geven.
Cassy Currie van het Can-Am Monster Energy Team, ze rijden met een Can-Am Maverick, gaf de teamleiding door aan South Racing en Scott Abraham. Het team uit Rüsselsheim doet al vele jaren mee aan de Dakar en had al talloze teams aan de start. ZIj gelden als Dakar experts. Wat er gebeurt wanneer een team niet perfect geölied is merkten we in de voorbije editie (2019) toen de Franstalige Peterhansel zijn Britse co-piloot onvoldoende goed begreep bij de aanwijzingen. Daarmee verliep de navigatie op de eerste etappe niet feilloos. Even belangrijk is de technische kennis, zeker ook van de bijrijder. Strand je ergens in het midden van niets, dan is het zaak om zo snel mogelijk een analyse te maken of het voertuig weer in rijdende staat te krijgen. Want de krachten die op de voertuigen uitgeoefend worden zijn onvoorstelbaar, de keren dat er wat misloopt nooit te voorzien en als het gebeurt moet je onmiddellijk ingrijpen.
De gastlanden delen mee in de kosten van de Dakar. Saudi-Arabië legde zelfs vijf edities vast op haar grondgebied en biedt daarbij de beste mogelijkheden om de Dakar als rally spannend en goed georganiseerd te houden. De verkenners die de route vastlegden bevestigen dat Saudi-Arabië zeer intens is en de route van 5000km een ware uitdaging, gezien 75% ervan in de grote zandbak plaatsvindt. De medewerking van het moslimland is een feit en bij de grenscontroles werd goed meegewerkt. Niets negatiefs te melden dus. Uiteraard gelden er andere regels en zo werden alle teams gecontroleerd op het invoeren van alcohol. Al het technisch materiaal en de rijdersuitrustingen bleven ongemoeid. Startpunt van de nieuwe Dakar is Jeddah, een metropool met 5,2 miljoen inwoners en goed bereikbaar per vliegtuig of ander vervoersmiddel.
Grote namen
Carlos Sainz, Stephane Peterhansel, Fernando Alonso – namen met aanzien. De topteams hebben rijders die de mythe mee beschreven hebben. Peterhansel won 13 keer en staat in het lijstje van Dakar-helden bovenaan. Maar ook Alonso, tweemaal F1 kampioen is een naam waar we naar uitkeken, hij reed z’n eerste Dakar met een X-Raid mini.
De Dakar 2020 luidt een nieuw hoofdstuk in de rally-geschiedenis in. Saudi-Arabië is het nieuwe gastland en we zagen een toename aan Side-by-Side offroads. Can-Am domineerde overtuigend en nam de eerste plaatsen bij de etappes. Veel nieuwe zaken bij de Dakar. Maar zwaar blijft het…
Tekst: Martin Zink