Na de vernieuwde Outlander 650 en 1000, trekt Can-Am het doek van de compleet nieuwe Outlander 500 en 700. Met de nadruk op compleet nieuw, want naast een nieuw design doet ook een nieuwe Rotax motor zijn intrede.
Beide Outlanders die de 450 en 570 aflossen, maken gebruik van hetzelfde nieuwe 650cc Rotax eencilinder motorblok, waarbij de 700 profiteert van een agressievere nokkenas en ECU die het vermogen opschroeft naar een slordige 50pk. De Outlander 500 doet het nog altijd met een nette 40pk. Can-Am weet ons verder te melden dat de nieuwe pDrive-CVT versnellingsbak soepeler en duurzamer is dan ooit. Beide modellen maken verder gebruik van selecteerbare 4WD met een Visco-Lok, afhankelijk van de specificatie is de Outlander uitgerust met Lok QE of een Visco-4Lok voordifferentieel.
35% lichter frame
De nieuwe modellen zijn uitgerust met nieuwe ergonomische zadels om het nog langer comfortabel op de Outlanders uit te houden. Het was Can-Am ook veel aangelegen om het chassis lichter te maken, zo werd het nieuwe frame 35% lichter, maar werd ook het trekgewicht hoger dan voorheen (tot 830kg, + 240kg). Ook werden de zogenaamde skidplates aan de onderzijde dikker dan de exemplaren die op de 450 en 570 werden gebruikt, waardoor de onderzijde beter worden beschermd. Bovenal valt ook het nieuwe moderne design op, inclusief moderne led-koplampen en afhankelijk van de uitvoering, zeer fraaie aluminium wielen.
Ook interessant: de technische afdeling van Can-Am heeft inspiratie opgedaan uit het chassis van de hypersportieve Maverick X3 side-by-side. Zo zijn de nieuwe Outlanders uitgerust met gewelfde A-armen voor een betere bodemvrijheid en veerweg. Zowel de Outlander als de Outlander Pro hebben een veerweg van 24,8cm voor en 26cm aan de achterzijde. Voor de meer op het werk georiënteerde Pro-modellen zien we ook onder andere een snelheidsbegrenzer om constante snelheden aan te houden, een in drie standen in te stellen rijmodi, maar ook een motorrem met drie standen.
Net als voorheen zijn de voertuigen uitgerust met elektronische stuurbekrachtiging die in 3 standen is in te stellen. De basismodellen maken gebruik van 12-inch stalen wielen en 25-inch banden, terwijl de rijker uitgeruste 500- en 700-modellen gebruik maken van 14-inch aluminium en 26- en 28-inch banden. De Pro HD-lijn krijgt 12-inch aluminium wielen.
Prijzen zijn nog niet bekend, maar de productie is inmiddels gestart. We verwachten de nieuwe Outlander 500/700, evenals de Pro HD5 en HD7 modellen deze zomer bij de Can-Am dealers in de Benelux.
Can-Am Outlander 500/700 4WD (basismodel)
- Motor 650cc Rotax 1-cilinder, DOHC 4-takt
- Vermogen 40pk / 50pk
- Koppel 50,2Nm / 55,6Nm
- Koeling vloeistof
- Brandstofsysteem Intelligent Throttle Control met elektronische brandstofinspuiting
- Startsysteem elektrisch
- Transmissie pDrive primary CVT, L/H/N/R/P
- Aandrijving Selecteerbare 2WD/4WD met Visco-Lok auto-lock voordifferentieel
- Remmen voor Dubbele geventileerde 214mm schijfremmen
- Remmen achter Enkele geventileerde 214mm schijfremmen
- Vering voor Dubbele A-arm, veerweg van 24,8 cm
- Vering achter Dubbele A-arm, veerweg van 26 cm
- Banden v/a 25 x 8/10 x 12”
- Maten 2.202 x 1.209 x 1.220 mm
- Bodemvrijheid 30,5 cm
- Wielbasis 1.345 mm
- Tankinhoud 19,5 liter
- Draagvermogen rek voor: 54,4kg
- Draagvermogen achter: 109kg
- Trekvermogen 830kg
- Gewicht 335,7kg